..........
shadow_fix

Tuingarantie eerder noodzaak dan luxe

Hoveniers met het kwaliteitskeurmerk Groenkeur geven nu twaalf maanden garantie op de tuin. Het keurmerk staat tot 20.000 euro borg voor herstel van schade en fouten.

Sinds kort gelden nieuwe kwaliteitseisen voor alle certificaten. Er wordt nog scherper op de uitvoering en de vakbekwaamheid gecontroleerd. Stichting Groenkeur beantwoordt hiermee aan de wens van veel mensen die dromen van een tuin zonder gezeur.

Het begint vaak al met de offerte. Die komt te laat of helemaal niet. Hoe betrouwbaar is de rest van de dienstverlening dan nog, vragen mensen zich af. Maar veel alternatieven kennen mensen niet, totdat ze een positieve ervaring opdoen met een kwaliteitshovenier, die wel binnen twee weken een nette offerte overlegt. Veel mensen denken echter dat kwaliteit altijd duurder is. Dat klopt wel een klein beetje, want je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Maar in werkelijkheid krijg je een betrouwbaar dienst voor een gemiddelde prijs. Het wordt pas duur als men exclusieve materialen wil, zoals natuursteen, oude olijfbomen en prijzige tuinmeubels.

Met de komst van het Groenkeur garantiecertificaat voor de tuin heeft de hovenier zijn klanten echt iets tastbaars te bieden. De Groenkeur hovenier geeft twaalf maanden tuingarantie. Het betekent wel dat de kwaliteitshovenier in sommige gevallen NEE moet zeggen tegen zijn klant. 'Bijvoorbeeld als de klant wil dat de hovenier een heg plant in een deel van de tuin waar de grond permanent nat is. Ook al plant de hovenier de heg voor eigen rekening en risico van de klant, de hovenier is en blijft aansprakelijk als de heg verzuipt. In dit geval zal de kwaliteitshovenier de klus alleen maar aannemen als de grond ook bewerkt wordt. Alleen dan wordt schade en ellende voor de toekomstige tuin voorkomen', aldus Camiel Versluis van Stichting Groenkeur.

Het wordt nog wel eens vergeten dat Groenkeur vier verschillende certificaten uitgeeft voor vier verschillende vakdisciplines. Het certificaat Tuinaanleg/onderhoud is ontwikkeld voor de particuliere markt, waar veel kleine en middelgrote hoveniersbedrijven actief zijn. De andere drie certificaten zijn Groenvoorziening, Boomverzorging en Dak- & gevelbegroening. Deze worden meer gevraagd bij aanbestedingen. Speciaal voor de zakelijke markt is een handhavingsinstrument ontwikkeld. Opdrachtgevers kunnen bij Groenkeur melding maken van vermeende diskwaliteit. Het keurmerk zorgt ervoor dat het project extra aan bod komt bij de jaarlijkse keuring. In de praktijk blijkt dat vooral particulieren gebruik maken van dit instrument. Een handhavingsverzoek is effectief. De helft van alle problemen worden opgelost, waarmee een gang naar de geschillencommissie of raad van arbitrage wordt voorkomen.

Gaat er dan zoveel mis? Helaas wel, zo meld dhr. Versluis. 'Een paar maanden geleden bijvoorbeeld kregen we een klacht over een hovenier die op zeer ondeskundige wijze een drainage had aangebracht. De leidingen waren volstrekt verkeerd aangesloten. Het hele gazon moest er weer uit. Aanvankelijk kwam de klacht bij Groenkeur binnen omdat het bedrijf zich uitgaf als Groenkeur hovenier. Het bleek echter om een malafide bedrijf te gaan dat erop uit was om particulieren te misleiden. Dit voorbeeld is wel zeer bijzonder, maar staat niet op zichzelf. We raden mensen daarom ook altijd aan om referenties te controleren.' Op de website van Groenkeur staan alle bedrijven die over een geldig kwaliteitskeurmerk beschikken www.groenkeur .nl


Klik hieronder voor alle aangesloten bedrijven:
http://www.appartementeneigenaar.nl/groenkeur.
Zo vindt u een goede hovenier

4 tips voor het vinden van een vakbekwame en betrouwbare hovenier

Tip 1: Vraag om garantie of een keurmerk

Hoveniers met het Groenkeur kwaliteitskeurmerk geven minimaal 12 maanden garantie op de aangelegde tuin. U krijgt zelfs bij de oplevering van uw nieuwe tuin een garantiecertificaat. Er zijn uiteraard ook hoveniers zonder keurmerk die garanties geven. Vraag ernaar.

Tip 2: Speel op safe

Als het per ongeluk toch mis gaat is het goed als u terecht kunt bij de Geschillencommissie Groen. Hier kunt u achteraf voor 45 euro uw recht halen als u gegronde klachten heeft. Hoveniers met het Groenkeur kwaliteitskeurmerk en leden van de branchevereniging VHG, zijn door hun lidmaatschap automatisch aangesloten. Het keurmerk en de branchevereniging betalen de werkelijke behandelingskosten, die kunnen oplopen tot enkele honderden euro's. Bij Groenkeur kunt u aanvullend ook nog een handhavingsverzoek indienen. Dat geeft extra zekerheid voor een goede nazorg van uw nieuwe tuin.

Tip 3: Vraag om referenties

Vraag of u een tuin mag bekijken die de hovenier eerder heeft aangelegd in de buurt? Dat is niet alleen leuk, maar u ziet ook meteen de stijl van de hovenier. Kijk ook of de hovenier staat ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel? Op www.kvk.nl kunt u de naam van het bedrijf intoetsen, u weet dan meteen of u te maken heeft met een geregistreerd bedrijf. Een registratie verkleint de kans aanzienlijk dat u te maken heeft met een malafide ondernemer.

Tip 4: Kies alleen uit goede offertes

Een goede offerte bevat een uitgebreide werkomschrijving van alle onderdelen van de tuinaanleg. Alleen zo kunt u beoordelen wat u werkelijk koopt. Goede en vakbekwame hoveniers hebben geen enkele moeite met het maken van goede werkomschrijving in de offerte. U ziet dus direct wie u in huis haalt. Let ook op of de hovenier algemene voorwaarden heeft bijgevoegd.

 

Guido van Loon - Appartement & Eigenaar

0 reacties

Laat hier uw reactie of review achter:


Aanbevolen

top
inloggen
Meld je aan voor een gratis account...
sluiten
Aanmelden met Facebook Aanmelden met Twitter
of meld je aan met je e-mailadres
Heb je al een account?
Inloggen
Inloggen met Facebook Inloggen met Twitter
of log in met je gebruikersnaam