Gebouw Koning Karel XII

Vorstelijk wonen in hartje Amsterdam

Gepubliceerd: 27 december 2013

Midden in het centrum van Amsterdam staat het relatief nieuwe gebouw Koning Karel XII, vernoemd naar een Zweedse koning die regeerde van 1697-1718. De verklaring voor deze bijzondere naam is dat al eerder op de plek van het huidige gebouw een pand stond met dezelfde naam.

‘Dit weten we uit een boek over uithangborden in Amsterdam1.’ Aan het woord is Ella Kruzinga, penningmeester en vicesecretaris van de gelijknamige VvE Koning Karel XII: ‘We hebben binnen onze VvE juist een bestuurswisseling achter de rug. Onze voorzitter is afgetreden en de nieuwe voorzitter is net benoemd, vandaar dat ik spreek namens het hele bestuur van VvE Koning Karel XII.’

1. Kunt u het complex beschrijven waarin u woont?

‘Ons pand bestaat uit 32 woningen en 4 bedrijfsruimtes. Het pand beslaat drie straten: Nieuwe Nieuwstraat 29 t/m 97, Nieuwezijds Voorburgwal 77 t/m 85 en St. Geertruidensteeg 30. In de bedrijfsruimtes zit een Japans restaurant, een supermarkt, een vitaminewinkel en een ruimte waarin “natuurlijke” therapeuten hun werk doen. Het is een betrekkelijk nieuw pand. De eerste bewoners trokken er in 1991 in. Het zijn allemaal koopwoningen. Het pand heeft drie trappenhuizen, waarvan er twee een lift hebben. De bouw is niet helemaal probleemloos verlopen, er zijn rechtszaken geweest naar aanleiding van de meer dan slordige bouw. In de afgelopen jaren hebben we mede daardoor veel onderhoud moeten plegen. Het is dan ook een veeleisend pand.’

2. Wat zijn de bijzonderheden van dit complex?

‘Het gebouw is “onder architectuur” gebouwd. Cees Dam tekende voor het ontwerp. Dat is onder andere te zien aan zijn beeldmerk: twee cirkels die de initialen CD uitbeelden. Het pand staat midden in het centrum van Amsterdam, heeft geen parkeergarage en er wonen geen kinderen. Op de bovenste laag zijn maisonnettes, de rest van de appartementen zijn gelijkvloers. De ligging maakt het pand uniek.’

3. Hoe loopt de VvE?

‘De VvE loopt goed. Er is een actief bestuur. Dat is ook nodig want, zoals hierboven al aangegeven, het is een bewerkelijk pand.’

4. Hoeveel uur besteedt u gemiddeld aan uw taak?

‘Dat is een beetje moeilijk te zeggen. Dit hangt af van het tijdstip van het jaar en de hoeveelheid onderhoud of klachten aan het pand. Gemiddeld zal elk bestuurslid zo’n één à twee uur per week aan de VvE kwijt zijn. Meer bij problemen en een naderende Algemene Leden Vergadering (ALV), minder in de zomer. Wij zijn momenteel bezig met het vernieuwen van de rookgaskanalen en dat vergt veel aandacht.’

5. Hebt u nog andere activiteiten naast uw functie in het bestuur?

‘Alle bestuursleden hebben een druk bestaan, hetzij omdat we nog volop in het arbeidsproces zitten of omdat we op vrijwillige basis actief zijn, of allebei. Het besturen van de VvE wordt echt naast andere werkzaamheden gedaan.’

6. Wat zijn de taken van uw VvE-bestuur?

‘Het bestuur zorgt ervoor dat het pand goed onderhouden wordt en dat de bewoners door o.a. de website op de hoogte blijven van wat er zoal gebeurd in het kader van dit onderhoud. Dit betekent een up-to-date MJOP, financiën die op orde zijn en een goed klachtenbeheer. Ook wordt er aandacht geschonken aan de energiehuishouding binnen het pand. In het kader hiervan hebben we het hele proces van het verkrijgen van energielabels doorlopen. Dat was trouwens een vrij intensieve klus. We hebben net ook nieuwe buitenverlichting aan laten leggen met ledverlichting en spaarlampen en er zijn sensoren aangelegd in de boxgangen. Nu nog de verlichting in de trappenhuizen zelf en de liften. In principe hebben we gescheiden taken als voorzitter, penningmeester, coördinator klachtenbeheer en als beheerder techniek. Maar als het nodig is, springen we voor elkaar in.’

7. Hoe hebt u het vak van VvE-bestuurder geleerd?

‘Door schade en schande in de praktijk. Dit geldt overigens voor alle bestuursleden. Gelukkig worden we bijgestaan door een professionele beheerder, die de regels goed kent en ons op het rechte pand houdt. Het is trouwens prettig dat er mensen met verschillende achtergronden in het bestuur zitten. Zo is het enorm handig om iemand met technische kennis in het bestuur te hebben. Anders moet je alle kennis buiten de deur inkopen en dat is duur.’

8. Welke opdrachten verstrekt de VvE?

‘Het afgelopen jaar hebben we onderzoek laten uitvoeren in verband met het verkrijgen van energielabels, zijn we bezig met een onderhoudscontract voor het schilderwerk en in het kader van het vervangen van onze rookgaskanalen hebben we samen met een extern adviseur onderzoek laten doen naar de mogelijkheden hiervan. Dan komt het eigenlijke vervangen van de kanalen zelf nog en de cv-ketels in alle appartementen. Verder opdrachten voor de gewone onderhoudswerkzaamheden die op basis van het MJOP uitgevoerd worden.’

9. Hebt u contact met andere VvE’s?

‘Ja en nee. We hebben een vrij uitgebreide website en in het kader daarvan krijgen we nogal eens verzoeken van andere VvE’s voor informatie over onze brandveiligheid en nu vooral in het kader van die vervanging van de rookgaskanalen. Daar zijn nu aardig wat VvE’s mee bezig. Niet alleen op technisch gebied, maar ook het hele proces en de communicatie met de bewoners. Dit is allemaal niet eenvoudig. Wij hebben zelf ook informatie bij andere VvE’s gezocht over dit onderwerp. Ook kregen we vragen van mensen over het verkrijgen van energielabels. We zijn nog steeds van plan contact op te nemen met buurt VvE’s, want wie weet zijn er dingen samen te ondernemen en informatie te delen. Maar daar is het nog niet van gekomen.’

10. Wat zijn uw tips aan andere VvE-besturen?

‘Zorg dat er een bestuur is dat bestaat uit mensen met een verschillende achtergrond en verschillende interesses, dat is niet alleen handig maar ook leuk. Zorg voor een goed MJOP en daardoor ook dat je pand goed onderhouden wordt. Dit zorgt voor spreiding van de (financiële) lasten. Betrek zo veel mogelijk de bewoners bij je plannen en creëer draagvlak. Uiteindelijk wil iedereen natuurlijk hetzelfde: mooi wonen in een goed onderhouden pand in de binnenstad van Amsterdam.’

Kijk op www.koningkarel12.nl om een kijkje te nemen op de uitgebreide website van deze VvE.

1 De Uithangteekens, in verband met Geschiedenis en Volksleven beschouwd, door Mr. J. van Lennep en J. ter Gouw

Guido van Loon - Appartement & Eigenaar

VvE Helpdesk Advies nodig voor uw VvE?

Raadpleeg onze VvE Helpdesk, een praktische vraagbaak en sparringpartner die uitkomst biedt bij uw VvE vraagstukken.

Reacties Laat een bericht achter
Log in met uw profiel

Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.

Inloggen
Leeslijst
Wilt u meer dan 3 items lezen?

Lees direct verder tot en met 10 items per maand met een gratis Basis-profiel.

Gratis aanmelden
Wij waarderen uw privacy.
Wij en onze partners gebruiken technologie, zoals cookies, op onze website om advertenties te personalificeren en om verkeer te analyseren. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met ons Privacy & Cookiebeleid.