Verenigingen van Eigenaren inschrijven in Handelsregister

Op 1 juli 2008 is de nieuwe Handelsregisterwet in werking getreden. Daarin is bepaald dat vanaf heden alle ondernemingen, verenigingen, maatschappen en rechtspersonen moeten worden ingeschreven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel.

Gepubliceerd: 09 oktober 2013

Daardoor komen ook Verenigingen van Eigenaren onder het bereik van de Handelsregisterwet te vallen. De Coöperatieve Vereniging was al langer inschrijvingsplichtig. Het verschil met een Vereniging van Eigenaren is, dat een Coöperatieve Vereniging eigenaar is van het betreffende gebouw, terwijl bij een VvE de gezamenlijke eigenaren de juridische eigendom bezitten.

Het Handelsregister

In het Handelsregister kan iedereen tegen een kleine vergoeding de status van de ingeschreven onderneming of vereniging raadplegen. Dat kan via internet of per post. In het Handelsregister wordt naam, adres en woonplaats van de bestuursleden opgenomen, wie bevoegd is te handelen namens de VvE en hoe de statuten luiden. Een leverancier kan bijvoorbeeld zien, of degene die namens de VvE iets bestelt wel daartoe bevoegd is.
De statuten van de VvE zijn opgenomen in de zogeheten notariële splitsingsakte. Daarbij wordt de onroerende zaak gesplitst in gebruikseenheden en worden de regels over beheer, betalingen, vergaderingen en bevoegdheden van het bestuur vastgelegd. Als er wijzigingen in het bestuur optreden moet de VvE dat opgeven aan het Handelsregister. Er behoeft geen jaarrekening te worden gedeponeerd.

Niet inschrijven strafbaar

Het Handelsregister wordt gehouden door de Kamer van Koophandel. De kosten van inschrijving zijn per jaar € 27,-. Het achterwege laten van inschrijving is strafbaar.
De eerste inschrijving moet vóór 31 december 2009 gedaan zijn. De Kamer van Koophandel zal in maart 2009 elke VVE benaderen met een formulier, waarin de relevante gegevens kunnen worden ingevuld. De Vereniging van Eigenaren behoeft het Handelsregisternummer niet op haar uitgaande stukken te vermelden. Via www.kvk.nl kunt u deze informatie raadplegen.

Veelgestelde vragen

Wanneer benadert de Kamer van Koophandel de Verenigingen van Eigenaars?

In maart 2009 ontvangen Verenigingen van Eigenaars (VvE?s) een brief met formulier. De VvE vult de gegevens aan en stuurt het formulier met een kopie van het legitimatiebewijs terug naar de Kamer van Koophandel. Iemand van de VvE hoeft dus in principe niet naar een Kamer van Koophandel om zich in te schrijven.

Wat gebeurt er als de Vereniging van Eigenaars zich niet inschrijft?

Het is bij wet verplicht om in te schrijven. Met de inschrijving wordt het bijvoorbeeld gemakkelijker om een bankrekening te openen of een contract te sluiten met bijvoorbeeld schildersbedrijven.

Wat moet er precies ingeschreven staan over de Vereniging van Eigenaars?

De VvE zelf (naam, adres, oprichtingsdatum) en het bestuur van de Vereniging van Eigenaars (VvE) moet worden ingeschreven. Ook wordt een afschrift van de notariële splitsingsakte of een uitreksel van de notariële akte met daarin de statuten opgenomen. Als er wijzigingen in het bestuur of in de notariële akte optreden moet een VvE dit doorgeven. VvE's hoeven geen jaarrekeningen bij de Kamer van Koophandel in te leveren.

Krijgen Verenigingen van Eigenaars straks jaarlijks het verzoek of gegevens nog actueel zijn?

Het is nog niet bekend of de KvK dat gaan doen. Ze hebben natuurlijk al ervaringen met bestuurswijzigingen binnen gewone verenigingen die al langer in het Handelsregister ingeschreven moeten staan. Die ervaringen zullen ze gebruiken bij de opzet van de onderhoudsstrategie. De Kamer van Koophandel (KvK) heeft voor wijzigingen overigens aparte formulieren die u kunt downloaden of kunt opvragen bij de KvK. Retourneren moet altijd met een kopie van een geldig legitimatiebewijs. Mutaties in het bestuur en ook andere wijzigingen moeten overigens binnen een week aan de KvK worden gemeld.

Welke kosten zijn verbonden aan de inschrijving?

Voor de inschrijving in het Handelsregister moet de Vereniging van Eigenaars (VvE) een jaarlijkse bijdrage betalen. De heffing is door het Ministerie van Economische Zaken vastgesteld. Een VvE gaat hetzelfde betalen als een ?gewone? vereniging, namelijk € 27,- (prijspeil 2008).

Over de auteur

De auteur van dit artikel, A.H. Groot, is partner bij Groep Kennemerwaert Accountants en Belastingadviseurs te Heemskerk. De vijf partners zijn gespecialiseerd in belastingavies, accountancy, administratieve dienstverlening en adviezen op financieel terrein. Meer informatie: www.kennemerwaert.nl of www.appartementeneigenaar.nl. U kunt ook bellen met 0251 - 25 79 57.

 

Guido van Loon - Appartement & Eigenaar

VvE Helpdesk Advies nodig voor uw VvE?

Raadpleeg onze VvE Helpdesk, een praktische vraagbaak en sparringpartner die uitkomst biedt bij uw VvE vraagstukken.

Kennisbank Gerelateerd
Reacties Laat een bericht achter
Log in met uw profiel

Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.

Inloggen
Leeslijst
Wij waarderen uw privacy.
Wij en onze partners gebruiken technologie, zoals cookies, op onze website om advertenties te personalificeren en om verkeer te analyseren. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met ons Privacy & Cookiebeleid.