Managen van brandveiligheid vereist verantwoordelijkheid alle betrokkenen

Ontlopen, verschuilen, zwarte Pieten; de lijst mogelijke excuses om niets te doen aan brandveiligheid is lang en met wat creativiteit zelfs oneindig lang.

Gepubliceerd: 11 oktober 2013

Het verdrietige is dat al dat 'jezelf indekken' ertoe leidt dat de bouwkundige brandveiligheid niet verbetert en dat knelpunten onder het tapijt geveegd worden. Verbeteren van brandveiligheid kan alleen als alle betrokkenen hun verantwoordelijkheid nemen!

Een lijst van veel voorkomende excuses voor het ontlopen van verantwoordelijkheid:

'Er is niemand die snapt hoe het moet!', 'Ja, maar zij doen het ook niet dus hoef ik er ook niets aan te doen. Logisch toch dat ik er niets aan doe?', 'Ach, bij ons komt er geen brand, wij werken zo netjes.', 'Maar er is nooit om gevraagd door de opdrachtgever.' 'Het is te complex, de regels zijn zo onduidelijk dat ik dus eigenlijk alles mag.' 'Het is prijsopdrijvend.', 'Ik ontwerp een gebouw; geen brandveiligheid.', 'Alleen als de brandweer het zegt, ga ik misschien iets doen.' 'Het is alleen voor specialisten.', 'Het beperkt mijn scheppend vermogen!', 'De brandweer vond het goed (na wat aandringen?) dus ik hoef nergens meer naar te kijken.' en 'Moest ik daaraan voldoen dan? Dat zou de aannemer toch regelen? Of de architect of wie dan ook, maar niet ik.'

Het goede voorbeeld geven

Gelukkig neemt de overheid wel haar verantwoordelijkheid nadat twee ministers zijn weggestuurd na de brand in het cellencomplex op Schiphol... Althans dat zou je toch denken. Helaas zijn we daar recentelijk in teleurgesteld, toen Minister Van der Laan bij het Kamerdebat over de penitentiaire inrichting in Alphen aan den Rijn meldde dat: 'Doorvoeren/brandwerende scheidingen niet volgens de regels zijn uitgevoerd'. En voorts volgens Van der Laan: 'Dit heeft echter nauwelijks effect op de brandveiligheid.' Deze uitspraak heeft tot verbazing in de brandveiligheidsbranche geleid. Is hier sprake van een minister die zijn eigen regels lijkt te bagatelliseren of een die verkeerd geciteerd is? We zullen het maar op een verspreking houden.

Herkenbaar toch al die excuses? Het lijkt er soms zelfs op dat de creatiefste en slimste mensen worden ingezet om te zorgen dat verantwoordelijkheden vooral bij anderen worden neergelegd. Als het gaat om schadeclaims of eventuele reputatieschade is daar zelfs een reden voor in de vorm van het belang van het voortbestaan van een organisatie/bedrijf. Een grote schadeclaim kan het faillissement betekenen van een bedrijf. Zou dit alles bij elkaar verklaren waarom brandveiligheidsverbetering zo'n moeizaam verhaal is? Elie van Strien, Brandweercommandant Veiligheidsregio Brandweer Rotterdam-Rijnmond, zal hierover tijdens het BBN Congres op 19 november 2009 in 't Hof van Wageningen heel scherp zijn. Om een tipje van de sluier op te lichten van zijn verhaal tijdens het BBN Congres met als thema 'Het Managen van Brandveiligheid': Brandveiligheid neemt niet toe en een publiciteitscampagne over het nemen van verantwoordelijkheid wordt voorbereid.

Publiciteitscampagne voor betere bouwkundige brandveiligheid is nodig!

Vooral de rol van de vragende partijen wordt nogal eens onderschat als over brandveiligheid wordt gesproken. Opdrachtgevers kunnen door nadrukkelijk en aanhoudend te vragen om brandveiligheid veel meer sturen dan zij over het algemeen voor mogelijk houden. Simpelweg vragen stellen aan de leveranciers en hen laten aantonen dat hun producten aan de brandveiligheidseisen voldoen, is al een stap in de goede richting van een oplossing. Voor toeleverende partijen geldt dat zij meldingsplicht hebben en daarmee dat wegkijken van misstanden strafbaar is en zeker immoreel. Hoe groot is de maatschappelijke verontwaardiging niet als omstanders niets doen als iemand verdrinkt? Vanaf de zijlijn weten we het wel. Die slag naar het daadwerkelijk doen als het erop aankomt, moet nu geslagen worden.

Vanuit BBN wordt in het kader van het BBN-actieprogramma Brandveiligheid gewerkt om de partijen in de bouw bijeen te brengen, zodat er een dialoog op gang kan worden gebracht over het daadwerkelijk verbeteren van de brandveiligheid. De doelgroepen waarop dit zich richt zijn gebouweigenaren en beheerders, het Ministerie van VROM, het Ministerie van Binnenlandse Zaken, testinstituten, architecten, aannemers, preventieambtenaren en de brandweer. Zij spelen hier allemaal een nadrukkelijke rol in. Een heel brede groep dus! Daarbij gaat het in wezen om een ieder in de samenleving. Daarom nog maar eens de oproep: 'Overheid, zorg voor een landelijke postbus 51-campagne voor verbetering van bouwkundige brandveiligheid!'

Over BBN

BBN, Vereniging Brandveilig Bouwen Nederland, beoogt verbetering van de brandveiligheid van gebouwen, door vergroting van kennis over en verantwoordelijkheidsbesef voor bouwkundige brandpreventie en de toepassing van brandveilige bouwmaterialen en -constructies. Daarnaast treedt BBN op als inhoudelijk gesprekspartner voor alle betrokkenen bij bouwkundige brandpreventie met als motto: 'Bouwkundige brandpreventie loont.' Meer informatie: www.bbn.nl.

Guido van Loon - Appartement & Eigenaar

VvE Helpdesk Advies nodig voor uw VvE?

Raadpleeg onze VvE Helpdesk, een praktische vraagbaak en sparringpartner die uitkomst biedt bij uw VvE vraagstukken.

Reacties Laat een bericht achter
Log in met uw profiel

Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.

Inloggen
Leeslijst
Wij waarderen uw privacy.
Wij en onze partners gebruiken technologie, zoals cookies, op onze website om advertenties te personalificeren en om verkeer te analyseren. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met ons Privacy & Cookiebeleid.