Nederlander geruster op vakantie dankzij alarminstallatie

Een kwart van de Nederlanders (25%) overweegt een alarminstallatie te kopen, hetzij voor de zomervakantie (10%), hetzij in de toekomst (15%).

Gepubliceerd: 06 juli 2010

Bij de groep mensen die in hun woonwijk relatief vaak hinder hebben van inbraak en diefstal ligt dit percentage zelfs op 33%. Het bezit van een alarminstallatie heeft twee doelen. Enerzijds schrikt het inbrekers af en verhoogt het de pakkans, maar minstens zo belangrijk is het feit dat een alarminstallatie leidt tot een veiliger gevoel op vakantie. De helft van de mensen met een alarminstallatie geeft namelijk aan dat zij met een veiliger gevoel op vakantie gaan dan voorheen zonder alarminstallatie. Dit blijkt uit de WoonOmnibus, een maandelijks terugkerend onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 500 consumenten. Dit onderwerp is in opdracht van brancheorganisatie UNETO-VNI in de maand juni onderzocht.

De zomervakantie staat weer voor de deur en dat betekent dat veel mensen op vakantie gaan. Niets is vervelender dan thuiskomen en zien dat er in je huis is ingebroken en waardevolle zaken zijn gestolen. Het installeren van een alarminstallatie kan dit leed voorkomen, of men nu terugkomt van vakantie, van visite of van boodschappen doen. Dat inbraak en diefstal een probleem vormt gedurende het hele jaar, blijkt wel uit het feit dat maar liefst 38% in bepaalde mate geconfronteerd wordt met inbraak en diefstal (thuis of bij de buren). Het maakt hierbij overigens niet uit of men in een huurwoning (37%) of een koopwoning (40%) woont, wel heeft men er in de Randstad (41%) en het zuiden (44%) meer last van dan in het noorden en oosten van het land (26%). 

Een manier om inbraak en diefstal te voorkomen is het plaatsen van een alarminstallatie. Op dit moment geeft 11% van de huishoudens aan dat zij een alarminstallatie in hun woning hebben. Hier is wel een duidelijk verschil tussen huurders (7%) en woningeigenaren (16%) waar te nemen. Een verklaring voor dit verschil is dat woningeigenaren eerder zelf kunnen bepalen om een alarminstallatie te laten installeren dan huurders. Deze laatste groep dient eerst te overleggen met de woningcorporatie.

Een kwart (25%) van de huishoudens die nog geen alarminstallatie bezit, overweegt wel om er één aan te schaffen. Dit kan op korte termijn voor de zomervakantie (10%) of in de toekomst (15%). Bij de overweging om een alarminstallatie aan te schaffen speelt het al dan niet hinder ondervinden in de eigen buurt een belangrijke rol. Bij de huishoudens die hinder ondervindt van inbraak en diefstal overweegt 33% om een alarminstallatie te kopen, terwijl dit percentage bij de huishoudens die geen hinder ondervinden 19% is. Deze invloed is dan ook terug te vinden in de regionale verschillen: in de Randstad ondervindt men meer hinder dan in het noorden en oosten, dus ligt het percentage wat een alarminstallatie overweegt ook hoger in de Randstad (respectievelijk 27% en 19%).

Tien procent van de huishoudens overweegt om voor de zomervakantie nog een alarminstallatie aan te schaffen. Dat dit geen overbodige luxe is, blijkt wel uit het feit dat 50% van de huishoudens die in het bezit zijn van een alarminstallatie met een veiliger gevoel op vakantie gaan dan voorheen. Alles bij elkaar genomen kan gezegd worden dat een investering in een alarminstallatie niet alleen veel leed bespaart (voorkomen van inbraak en diefstal), maar ook een fijner gevoel geeft als men op vakantie is.

Meer informatie: www.uneto-vni.nl

Guido van Loon - Appartement & Eigenaar

VvE Helpdesk Advies nodig voor uw VvE?

Raadpleeg onze VvE Helpdesk, een praktische vraagbaak en sparringpartner die uitkomst biedt bij uw VvE vraagstukken.

Reacties Laat een bericht achter
Log in met uw profiel

Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.

Inloggen
Leeslijst
Wij waarderen uw privacy.
Wij en onze partners gebruiken technologie, zoals cookies, op onze website om advertenties te personalificeren en om verkeer te analyseren. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met ons Privacy & Cookiebeleid.