Parkeerproblemen aangepakt in de praktijk

De laatste jaren is het tekort aan parkeerplaatsen een steeds groter probleem geworden in diverse gemeenten. Er worden dan ook steeds meer initiatieven gestart om dit op te lossen. Eén daarvan is deelmobiliteit. We bekijken een recent project in Haarlem.

Gepubliceerd: 27 januari 2022

In tijden van duurzaamheid biedt deelmobiliteit, het delen van vervoersmiddelen als auto’s en fietsen, diverse voordelen. Er is bijvoorbeeld dan meer ruimte voor groen op straat. En meer groen in je directe leefomgeving zorgt niet alleen voor een gezonde leefomgeving maar verhoogt ook weer de waarde van uw appartement. Daarnaast is het zo dat een auto voor de deur ervoor zorgt dat je sneller de neiging zult hebben deze te gebruiken. Dat is duur, niet milieuvriendelijk maar vaak ook onhandig als we bijvoorbeeld aan de hoge benzine - en parkeerkosten denken. In Haarlem, een stad die bekend staat als dé filestad van Nederland en in de top-3 staat van hoogste autobezit per km2, is in 2017 een interessant project gestart waarin ook een oplossing voor het mobiliteitsprobleem is bedacht.

Het project

Het betreffende nieuwbouwproject was gericht op starters op de woningmarkt: jonge werkende mensen. Het grootste deel van de kleine appartementen in dit project is zo ingedeeld dat ze voornamelijk geschikt zijn voor alleenwonenden. In verband met deze specifieke doelgroep waren er een aantal bijzonderheden die aansluiten op de behoefte van de beoogde bewoners zowel in het gebouw als bij de faciliteiten. Zo zijn de woningen ‘helemaal af’ gebouwd, met keuken inclusief apparatuur, afgewerkte vloeren en wanden, is er ‘WiFi for all’, een grote fietsenstalling (met meer dan 2,5 plek per appartement) en een speciaal mobiliteitsplan. Wij vroegen de betrokken VvE-beheerder Dolf Pethke van JVL Administraties VvE Beheer naar hoe het mobiliteitsplan hier is toegepast.

Wat houdt dit mobiliteitsplan in?

Dolf Pethke: 'De gemeente heeft in samenwerking met projectontwikkelaar HBB Groep uit Heemstede een plan ontwikkeld om bij het bouwen van dit appartementencomplex een oplossing te vinden voor de parkeerproblemen. Aan de hand daarvan heeft de HBB Groep een mobiliteitsplan bedacht dat vervolgens ook in de splitsingsakte en de akte van eigendomsoverdracht van de kopers is opgenomen. Dit plan houdt in dat er voor de bewoners de keuze is tussen het huren van een parkeerplek in de garage of het meedoen met de deelauto’s. Alle bewoners betalen verder verplicht een basisbijdrage. Er zijn drie deelauto’s beschikbaar, die op vaste parkeerplekken voor het gebouw staan. De auto’s worden door de VvE geleaset. De rittenregistratie en reservering van de voertuigen gebeurt via een speciale app, die mede de toegang tot de auto’s verzorgt door middel van een toegangscode. De specifieke regels voor het gebruik van de deelauto’s hebben de eigenaren zelf geregeld in het huishoudelijk reglement.'

Hoeveel parkeerplaatsen zijn er beschikbaar?

Pethke: 'Er zijn in de parkeergarage 55 plekken die gehuurd kunnen worden door de eigenaren op een totaal van 98 appartementen. Deze parkeerplekken zijn eigendom van HBB Groep, die ze vervolgens weer verhuurt aan de VvE. De VvE verhuurt ze op haar beurt weer aan de eigenaren. In de servicekosten zit een bedrag verrekend van ongeveer 25 tot 30 euro per maand voor dit mobiliteitsplan. Elke eigenaar betaalt hier dus aan mee. De rest komt uit de huuropbrengsten van de parkeerplaatsen en het gebruik van de auto.'

Wat betaalt men extra voor het huren van een parkeerplaats?

Pethke: 'De parkeerplaatsen kosten vervolgens ongeveer 60 euro per maand extra. Dit komt dus bovenop de bijdrage in de servicekosten. Je krijgt hier dan een vaste parkeerplaats voor.'

Hoe werkt dat bij de verkoop van een appartement? Gaat de parkeerplaats die de verkoper huurt ook mee in de verkoop?

Pethke: 'Nee, bij de verkoop van een appartement komt de eventueel gehuurde parkeerplek weer vrij. Het is echter niet zo dat er een soort wachtlijst ontstaat, we zien zelfs dat er op dit moment parkeerplekken open staan. Je ziet dat mensen over het algemeen steeds meer wennen aan het idee van een deelauto. En dat zien we zeker ook bij dit project terug. Van de drie deelauto's wordt veel gebruikgemaakt. We merken dan ook dat de meeste bewoners erg positief tegenover deze constructie staan.'

Dit betreft een nieuwbouwproject. Denk je dat het bij bestaande bouw ook te realiseren is?

Pethke: 'Ik denk dat dit bij bestaande bouw wat lastiger te realiseren wordt. Dan moet je namelijk de splitsingsakte gaan wijzigen. En dat brengt altijd een hoop gedoe en kosten met zich mee. Dit specifieke project was natuurlijk speciaal gericht op starters. Mensen uit andere leeftijdsgroepen zullen vaker al één of meerdere auto's hebben. We zien wel steeds vaker dat er gekozen wordt voor constructies met deelauto's. Die worden dan niet in de splitsingsakte benoemd. Dit is dan meer een stuk extra service die door de VvE wordt aangeboden aan de leden.
Je merkt bovendien dat er hier in Haarlem meerdere vergelijkbare projecten worden opgestart en dat er in ieder geval steeds meer aandacht komt voor mobiliteitsoplossingen. Dat is echt de toekomst.'

VvE Helpdesk Advies nodig voor uw VvE?

Raadpleeg onze VvE Helpdesk, een praktische vraagbaak en sparringpartner die uitkomst biedt bij uw VvE vraagstukken.

Reacties Laat een bericht achter
Log in met uw profiel

Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.

Inloggen
Leeslijst
Wilt u meer dan 3 items lezen?

Lees direct verder tot en met 10 items per maand met een gratis Basis-profiel.

Gratis aanmelden
Wij waarderen uw privacy.
Wij en onze partners gebruiken technologie, zoals cookies, op onze website om advertenties te personalificeren en om verkeer te analyseren. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met ons Privacy & Cookiebeleid.