Over ons
Checkpoint Interieur- & Verkoopstyling
Checkpoint Interieur- & Verkoopstyling is gespecialiseerd in het zo optimaal mogelijk presenteren van uw woning: ruimer, lichter, sfeervoller en neutraler, wat een bredere doelgroep zal aan spreken met als resultaat een snellere verkoop van uw woning.
Oprichtster van Checkpoint is Anja van Beekhuizen interieur- & verkoopstyliste. 'Na jarenlange ervaring bij een woningcorporatie als woonconsulente/verhuurmakelaar heb ik besloten mijn passie, voor wonen en interieur, mijn werk te maken. Ik ben aangesloten bij het CNVV (Centraal Netwerk Voor Verkoopstylisten) en gecertificeerd door House of KIKI.
Anja van Beekhuizen
Appartement & Eigenaar krijgt veel vragen over het functioneren van een VvE. Hoe kunnen we dit, hoe zullen we dat? De beste tips en ideeën delen we graag. Heeft u suggesties waar andere VvE’s hun voordeel mee kunnen doen? Mail naar info@appartementeneigenaar.nl of laat het ons weten via Facebook of Twitter.
Zelf bent u enorm enthousiast over een nieuwe techniek of een idee. Het liefst zou u vandaag nog alles gerealiseerd zien, maar wie binnen een apartementencomplex woont, moet ook de medebewoners meekrijgen. U moet het idee positief onder de aandacht brengen. Met deze negen tips en trucs vergroot u de kans van slagen.
1. Brainstormen
Iets gehoord of gelezen waarvan u denkt ‘ja dát is wat voor ons’? Daarmee is de eerste stap gezet. Maar dan? We hebben nog wel eens de neiging om in ons enthousiasme dingen over het hoofd te zien en alleen maar de positieve kanten te benadrukken. Een brainstormsessie met een aantal medebewoners kan veel verheldering geven en heeft als bijkomend voordeel dat de betrokken brainstormers misschien wel net zo enthousiast worden. Door bij diverse buren te peilen hoe zij tegenover het idee staan, en te vragen naar hun gedachten ontstaat vaak al een aardig beeld welke mogelijke bezwaren er zouden kunnen zijn en welke zaken extra aandacht verdienen.
2. Inleving
Wie zich van te voren inleeft in de mogelijke bezwaren, mitsen en maren van de medebewoners, komt meestal met een overtuigender verhaal. Het laat immers zien dat het plan vanuit meerdere oogpunten is bekeken en met meerdere standpunten rekening houdt. Belangrijk is om van te voren te bedenken hoe eventuele bezwaren om te buigen zijn naar een positieve motivatie.
Voorbeeld: een aantal appartementen in het complex staan al langere tijd te koop. Na het horen van een succesverhaal over het inschakelen van een verkoopstylist, zou dit idee voorgelegd kunnen worden aan de eigenaren van de onverkochte appartementen. Over het algemeen zitten deze eigenaren niet te wachten op extra investeringen. Echter, als deze investering aantrekkelijk gemaakt kan worden en als kan worden aangetoond dat het appartement zo sneller verkocht wordt, dan wordt het al een heel ander verhaal. De eigenaren zijn immers gebaat bij een snelle verkoop.
3. Het idee uitwerken
Een goede voorbereiding van essentieel. Werk het van A tot Z uit en benoem alle plus- en minpunten. Wat levert dit idee de VvE en/of de eigenaren op? Zijn er kosten aan verbonden? Is er een terugverdienmodel? Waar zouden beren op de weg kunnen opduiken? Welke mogelijke bezwaren zouden er kunnen ontstaan? Is er een expert of ervaringsdeskundige die tekst en uitleg kan geven?
Voorbeeld: de verlichting in het complex is aan vervanging toe. Ledverlichting zou een optie kunnen zijn. Echter, de investering in ledverlichting is hoger dan in conventionele verlichting. Door deze bezwaren om te zetten naar een win-win situatie (duurzamer, op lange termijn kostenbesparend) en dit te ondersteunen met cijfers, zien medebewoners eerder het positieve van het verhaal in.
Door het idee en alles dat daarmee samenhangt voor uzelf in kaart te brengen, merkt u vanzelf waar u eventueel aanvullende kennis nodig heeft. Vervolgens kunt u een keer gaan praten met een deskundige. Pols dan meteen even of hij of zij kans ziet om in een latere fase het idee tijdens een ledenvergadering onder de aandacht te brengen.
4. Analyseer het idee
Nu het hele plan is uitgewerkt, is het tijd om er een bondige samenvatting van te maken, waarin alle relevante zaken meegenomen worden. Probeer het kort te houden. Een fijn hulpmiddel is om het idee in één zin te omschrijven. Belangrijk is dat deze zin duidelijk maakt waar het echt om gaat en wat dit idee toevoegt voor de VvE-leden. Deze zin is de basis voor de beknopte uitwerking en de uiteindelijke presentatie.
5. Van idee naar agendapunt
De volgende stap is om het idee te presenteren tijdens een ledenvergadering. Kondig dat ruim van tevoren aan en zorg dat iedereen ruim voor de vergadering de uitwerking van het idee heeft ontvangen. Mocht er eventueel een gastspreker of ervaringsdeskundige aanwezig zijn, stel deze dan even kort voor.
6. De voorbereiding
Een goede presentatie duurt tussen de 10 en 20 minuten. Hoe beter de voorbereiding, hoe prettiger de presentatie. Goed om te weten dat ondernemers en deskundigen u daarbij graag willen helpen. U kunt ze uitnodigen als gastspreker, zodat zij het plan presenteren. Met een inhoudelijk sterk verhaal, zult u sneller het vertrouwen winnen. Slim dus om vooraf even te oefenen. En om tijdens de vergadering alle belangrijke informatie (offertes, berekeningen) paraat te hebben. Schakelt u voor de presentatie een gastspreker in, dan is het goed om uzelf wel als initiatiefnemer te introduceren voor u het woord overgeeft aan de gast. Op die manier weten de medebewoners na de presentatie dat ze bij u terecht kunnen voor aanvullende informatie.
7. Enthousiasme
Bedenk voor het begin van de vergadering nog eens waarom u zo enthousiast bent geworden van het idee en focus op dat gevoel tijdens de presentatie. Schets tijdens de presentatie een helder beeld van wat dit idee de VvE oplevert.
Enthousiasme en passie zijn factoren die de presentatie succesvol maken. Toon uw passie voor het idee en straal positieve energie uit. Inhoudelijke kennis is belangrijk, maar het enthousiasme waarmee u het idee presenteert kan uiteindelijk de doorslag geven.
8. Een goede uitsmijter
Wat het laatst wordt gezegd, ligt vers in het geheugen. Denk daarom goed na over het slotwoord en eindig met een goede uitsmijter.
9. Tegengas en kritiek
Zoveel eigenaren, zoveel meningen. Luister zonder oordeel naar het tegengas en de kritiek van de andere eigenaren. Blijf in gesprek en probeer samen tot oplossingen te komen en winwin-situaties te creëren. Mochten er vragen komen waar u geen antwoord op heeft, geef dit dan eerlijk aan en beloof op zoek te gaan naar de informatie waar men naar gevraagd heeft.
VvE Helpdesk Hulp nodig?
Raadpleeg onze VvE Helpdesk, een praktische vraagbaak en sparringpartner die uitkomst biedt bij uw VvE vraagstukken.