Vebidak

Vebidak

Postbus 1248, 3430 BE  Nieuwegein

Over ons

VEBIDAK

Al meer dan 25 jaar is VEBIDAK hét kenniscentrum voor opdrachtgevers van dakbedekkingsbedrijven. Kortom, voor Verenigingen van Eigenaren is een onafhankelijk advies van VEBIDAK de eerste stap op weg naar een goed dak.

Vakkennis

Goed dakwerk is in ieders belang. Logisch: dakproblemen kosten tijd en geld en kunnen tot irritaties leiden. Solide dakwerk vraagt echter om vakkennis. Bij VEBIDAK-dakbedekkingsbedrijven is deze vakkennis aanwezig. De afdeling Technische Zaken van VEBIDAK adviseert en verricht desgevraagd ook onderzoek op bestaande daken. Géén standaard advies, maar maatwerk. Vanzelfsprekend zijn de rapportages afgestemd op het doel van de opdrachtgever. Windbelastingsberekeningen, bouwfysische berekeningen, alsmede risico inventarisaties en evaluaties van daken behoren eveneens tot het dienstenprogramma. Onze ervaren adviseurs staan borg voor een deskundig en onpartijdig oordeel over materialen, materiaaltoepassingen, dakbedekkingsconstructies en dakveiligheid.

Geschillencommissie Bitumineuze en Kunststof Dakbedekkingsbranche

De rechtsverhouding tussen het VEBIDAK-dakbedekkingsbedrijf en de consument (waaronder ook VvE's) wordt beheerst door de Algemene Consumentenvoorwaarden VEBIDAK. Een onderdeel van deze voorwaarden is de toepasselijkheid van de Geschillenregeling. Op grond hiervan kunnen eventuele geschillen op een snelle, goedkope en vooral ook deskundige manier worden beslecht door de Geschillencommissie. Inmiddels zijn er al meer dan 40 branches met een Geschillenregeling. Bekende voorbeelden zijn de reisbureaus en de woninginrichters. Al deze regelingen - zo ook die voor bitumineuze en kunststof dakbedekkingen - worden uitgevoerd door de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), gevestigd in Den Haag. De Geschillenregeling biedt een laagdrempelige rechtsgang waarmee het belang van alle partijen is gediend.

Met de nieuwe Consumentenvoorwaarden is een eind gekomen aan het fenomeen van de verouderde, onevenwichtige voorwaarden op individueel bedrijfsniveau. Een goede balans in de rechtsverhoudingen tussen partijen versterkt hun beider positie en voorziet hen van een adequaat instrumentarium om elkaar over en weer te kunnen aanspreken.

Een Geschillencommissie bestaat uit drie leden, waarvan de voorzitter altijd een jurist is en de twee andere leden door de betrokken brancheorganisatie respectievelijk consumentenorganisatie(s) worden aangewezen. In dit geval wordt dus één commissielid benoemd door VEBIDAK en één door de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis gezamenlijk.

Hoe dient de dakdekker om te gaan met de Algemene Consumentenvoorwaarden?
Allereerst moet zowel in de offerte als in de schriftelijke opdracht duidelijk worden opgenomen dat de overeenkomst wordt beheerst door de Algemene Consumentenvoorwaarden VEBIDAK. De consument verklaart zich hiermee door het verstrekken van de opdracht akkoord. Ook dient de beoogde bestemming van het dak al in de offerte te worden vermeld. Het is van belang dat deze bestemming nauwkeurig wordt beschreven en dat de consument wordt gewezen op het risico van schade bij afwijkend gebruik, bijvoorbeeld als het dak wordt gebruikt als dakterras terwijl het uitsluitend als waterdichte laag is bestemd. Zo wordt voorkomen dat de dakdekker aansprakelijk wordt gesteld voor eventuele schade door afwijkend gebruik van het dak.
Veel geschillen ontstaan als gevolg van slechte communicatie. Daarom is het van belang dat de afspraken helder op papier staan.

De Algemene Consumentenvoorwaarden VEBIDAK en de Geschillenregeling dragen er in belangrijke mate toe bij dat geschillen worden voorkomen en, als dat onverhoopt niet lukt, objectief en professioneel worden beslecht. Het VEBIDAK-dakbedekkingsbedrijf toont zich hiermee een serieuze en betrouwbare partner die zijn vak verstaat en, mocht er toch een verschil van inzicht ontstaan, alle medewerking verleent aan een oplossing via een onafhankelijk instituut.

Meer informatie: www.vebidak.nl

Klik hieronder voor alle aangesloten bedrijven:
www.appartementeneigenaar.nl/vebidak 

VvE Helpdesk Hulp nodig?

Raadpleeg onze VvE Helpdesk, een praktische vraagbaak en sparringpartner die uitkomst biedt bij uw VvE vraagstukken.

Wij waarderen uw privacy.
Wij en onze partners gebruiken technologie, zoals cookies, op onze website om advertenties te personalificeren en om verkeer te analyseren. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met ons Privacy & Cookiebeleid.