VvE Platform Schiedam

Appartement & Eigenaar is altijd op zoek naar ervaringen en verhalen vanuit VvE’s. Soms weten deze verhalen ons te vinden. Zo werden we benaderd door Ger Hunnersen, voorzitter van de VvE De Nieuwe Harg en mede initiatiefnemer van het VvE Platform Schiedam

Gepubliceerd: 29 december 2015

Even voorstellen: Ger Hunnersen is voorzitter van de VvE De Nieuwe Harg in Schiedam en mede initiatiefnemer van het VvE Platform Schiedam.

Wat is het VvE Platform Schiedam en hoe is het ontstaan?

Ger Hunnersen: “Als voorzitter van de VvE De Nieuwe Harg woon ik regelmatig bijeenkomsten bij voor VvE’s. Dit doe ik meestal samen met een goede vriend van mij, Bob Beijer, voorzitter van VvE De Vaerten. Wat ons opviel tijdens dit soort avonden, is dat de aanwezige bestuursleden behoefte hadden om te praten over problemen en vraagstukken binnen hun eigen VvE. Nou ben ik, net als Bob van huis uit ondernemer en heb 40 jaar een eigen onderneming gehad. Hier ging mijn ondernemersbloed sneller van stromen. Bob en ik vroegen ons af of het niet handig zou zijn om op lokaal niveau een aantal keren per jaar besturen van VvE’s bij elkaar te krijgen om met elkaar in contact te komen en ervaringen te delen. Dit idee hebben we kenbaar gemaakt binnen de gemeente Schiedam. Die zagen hier wel heil in en op 30 oktober 2014 hebben we samen met de gemeente een avond belegd om bestuursleden van VvE’s in de regio Schiedam bij elkaar te brengen. De avond werd druk bezocht en onze plannen en ideeën werden enthousiast ontvangen. Een week later - op 3 november om precies te zijn - hebben we met een aantal ambtenaren en Wethouder Alexander van Steenderen van Schiedam om de tafel gezeten en diezelfde dag is het VvE Platform Schiedam opgericht.”

Wat doet het platform zoal?

Hunnersen: “Allereerst is er de website. Hier is heel veel informatie te vinden op divers gebied en allemaal VvE gerelateerd. Daarnaast organiseren we bijeenkomsten waarbij bijvoorbeeld presentaties gehouden worden en voorlichting gegeven wordt over diverse zaken. Door middel van deze voorlichting willen we proberen de kennis bij VvE-besturen te vergroten.
Onlangs hebben we met de gemeente geëvalueerd hoe we verder gaan. De gemeente vindt het platform een geweldig burgerinitiatief. Alle kosten die we tot dusver gemaakt hebben worden dan ook gedekt door de gemeente. Dat is natuurlijk prachtig, want als twee individuen kan je niet zo gek veel. Maar ook wij zien natuurlijk ook dat er aardig beknibbeld wordt op alle budgetten en zijn ons dan ook aan het beraden over de toekomst. Het organiseren van de bijeenkomsten en het onderhoud van de website kost geld. We onderzoeken de opties met betrekking tot samenwerking met het bedrijfsleven, maar zonder ons onafhankelijke karakter te verliezen.”

Hoe ziet u de toekomst voor het VvE Platform Schiedam?

Hunnersen: “We hebben van de gemeente de verzekering gekregen dat we ons de komende twee jaar geen financiële zorgen hoeven te maken en dat is mooi, want ook andere gemeenten hebben interesse getoond in ons initiatief en gevraagd of we onze kennis willen delen. Voorlopig kunnen wij ons dus nog verder ontwikkelen en daarbij ook andere gemeenten op weg helpen. Ik weet zeker, dat dit een ongelooflijk interessante markt is. VvE’s schieten als paddenstoelen uit de grond. En als bestuur van een VvE loop je tegen duizend-en-een zaken aan. Dat merk ik ook binnen de VvE van De Nieuwe Harg. Door met elkaar te praten en ervaringen te delen word je wijzer. Daarom heb ik ook contact gezocht met Appartement & Eigenaar. Ik ken het magazine en ik denk dat we elkaar kunnen versterken. Wij op lokaal gebied en Appartement & Eigenaar op landelijk niveau.
Het is namelijk al moeilijk genoeg om mensen te vinden die het bestuur van een VvE willen vormen. De saamhorig en betrokkenheid zijn vaak ver te zoeken en vergaderingen worden veelal slecht bezocht. Veel eigenaren gedragen zich als huurders. Ik denk dat daar echt een flinke slag te maken is.”

Hoe stimuleer je die betrokkenheid?

Hunnersen: “Ik denk dat als je de eigenaren weet te interesseren en bewustwording creëert dat ze niet alleen eigenaar van hun appartement, maar van het gehele complex zijn, en dat de waarde van hun eigendom stijgt als het goed onderhouden wordt, je al een eind op weg bent.
Bovendien kan betrokkenheid bij de VvE en actief bezig zijn met de VvE ook aardige besparingen voor de VvE en dus alle eigenaren opleveren!”

Besparingen, daar horen wij graag meer over?

Hunnersen: “Een voorbeeld. Wij stoken hier centraal. Ons energiecontract loopt aan het einde van het jaar af. Dan kun je als VvE kiezen voor stilzwijgend verlengen, of je gaat actief aan de slag en je oriënteren op de mogelijkheden. Wij hebben een aantal offertes opgevraagd en dat heeft er in geresulteerd dat we volgend jaar op een bedrag van € 50.000 maar liefst € 6.400,- per jaar gaan besparen! Hetzelfde verhaal gaat op voor ons verzekeringspakket. Ook daar zijn we in gedoken, wat uiteindelijk een besparing van € 1.100,- per jaar heeft opgeleverd. Dat zijn enorme bedragen en zoiets realiseer je alleen maar door actief met de VvE bezig te zijn. Dat is meer dan de moeite waard, het zijn uiteindelijk je eigen centen.”

Hoe zit het met de saamhorigheid en betrokkenheid binnen uw VvE?

Hunnersen: “Ik denk dat De Nieuwe Harg daar redelijk uniek in is. Dat horen we ook regelmatig van onze professionele beheerder die de administratie verzorgt. Vanaf de oplevering van dit complex in 2007 was er erg veel animo van de bewoners om wat te doen. Iedereen leek zich direct te realiseren dat ze mede-eigenaar van het gebouw waren. Door zelf werkzaamheden te verrichten besparen we geld en houden we ons bezit mooi.”

Wat wordt er zoal door de leden van de VvE aan werkzaamheden gedaan?

Hunnersen: “Naast het bestuur hebben we een actieve Technische Commissie de bestaat uit drie personen en een klusteam. Dat klusteam houdt zich iedere maandagmorgen bezig met diverse kleine werkzaamheden in en om het gebouw. Van het verwisselen van lampen tot het opruimen van zwerfvuil rondom het gebouw. De bewoners zien wat er voor ze wordt gedaan en dat wordt zeer gewaardeerd. Het versterkt het gevoel van saamhorigheid en betrokkenheid. We doen het samen.”

Organiseren jullie ook activiteiten om de saamhorigheid te stimuleren?

Hunnersen: “Ja, en dat doen we niet alleen met de bewoners van ons appartementencomplex. In het kort is de situatie als volgt: toen het nieuwbouwproject hier van start ging, waren de bewoners van de laagbouwwoningen rondom het project ongerust. Er kwam op de plek van een verzorgingstehuis hoogbouw met een parkeergarage. Deze bewoners hebben toen een bewonersvereniging opgezet, die waakte over de gang van zaken. Wat de projectontwikkelaar vervolgens heeft gedaan, is alle nieuwe eigenaren van De Nieuwe Harg – en dat waren er toen 73 – lid maken van deze vereniging. En dat heeft bijzonder goed uitgepakt. Een ludieke actie. Met kerst komen we allemaal samen op het plein onder het genot van een hapje en een drankje en hebben we het gezellig.
Een fijne bijkomstigheid voor onze bewoners is dat er in het complex een recreatieruimte is, hier worden diverse activiteiten georganiseerd door een externe partij, waar ook veel bewoners aanschuiven. Een ander voordeel van deze ruimte is dat wij hier ook onze vergaderingen en nieuwjaarsrecepties houden. Ideaal, want de bewoners kunnen binnendoor naar deze ruimte en hoeven dus niet meer de straat op. Na de algemene ledenvergadering drinken we ook altijd nog even wat met z’n allen, zodat het een gezellige afsluiter wordt.”

Is iedereen even enthousiast?

Hunnersen lacht: “Ik ben misschien wel erg enthousiast, maar ik moet wel dit zeggen dat - en dat blijf ik ook zeggen - de locatie waar wij zitten in Schiedam uniek is. De doelgroep is 55+ en we hebben alle gemakken en faciliteiten binnen handbereik. De tramhalte, het Beatrixpark, het winkelcentrum, de bank, de apotheek, de snelweg en het ziekenhuis, alles is vrijwel om de hoek. En natuurlijk zijn er wel eens mensen die minder enthousiast zijn. Iedereen beleeft het anders. Maar over het algemeen is iedereen betrokken en tevreden. Nieuwe bewoners worden welkom geheten met een bloemetje en op de hoogte gebracht van de bewonersvereniging en gevraagd of ze lid willen worden. Op die manier worden de nieuwkomers gelijk overal bij betrokken en dat werkt.”


Bezoek de website van het VvE Platform Schiedam voor meer informatie over dit initiatief: www.vveplatformschiedam.nl

VvE Helpdesk Advies nodig voor uw VvE?

Raadpleeg onze VvE Helpdesk, een praktische vraagbaak en sparringpartner die uitkomst biedt bij uw VvE vraagstukken.

Reacties Laat een bericht achter
Log in met uw profiel

Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.

Inloggen
Leeslijst
Wij waarderen uw privacy.
Wij en onze partners gebruiken technologie, zoals cookies, op onze website om advertenties te personalificeren en om verkeer te analyseren. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met ons Privacy & Cookiebeleid.