Gerelateerde suggesties:

Alles over beheerders kiezen en VvE-cursussen

28 maart 2020
Hoe komt u als VvE-bestuurder aan de juiste kennis? Of kiest u toch het beste voor een beheerder? Wij zetten de voors en tegens op een rijtje.
LEES VERDER

Bij het beheer van een appartementencomplex komt best veel kijken. Vaak meer dan in eerste instantie in gedacht. Veel VvE’s vragen zich op een gegeven moment dan ook af of uitbesteden een logische optie voor hen is. En dat is helemaal geen rare gedachte. Een beheerder bespaart als eerste veel tijd. Als u als VvE namelijk het beheer zelf op u neemt, merkt u al snel dat hier aardig wat uren in gaan zitten, vaak ook avonduren. Tijdrovend en erg onhandig, omdat bedrijven dan niet meer te bereiken zijn. Voor de professionele beheerders daarentegen is beheer juist een alledaagse taak. Zij houden zich voortdurend bezig met alle voorkomende zaken met betrekking tot het beheer van het appartementencomplex. Zo zullen zij aanwezig zijn bij inspecties, controleren ze verrichte onderhoudswerkzaamheden en onderhouden ze contact met verschillende uitvoerende partijen.

Collectiviteitsafspraken

Buiten de tijd is een voordeel dat veel beheerders vaak collectiviteitsafspraken hebben met verschillende partijen, waardoor zij kortingen voor VvE's kunnen bedingen. Dit maakt dat de prijzen gunstiger kunnen uitvallen, dan wanneer de VvE zelf de prijzen opvraagt. En zeker ook voor grote VvE's geldt dat de administratie erg ingewikkeld kan worden voor een 'leek', met alle gevolgen van dien.

MeerJarenOnderhoudsPlan

Een goede beheerder bekijkt ook het huidige MeerJarenOnderhoudsPlan (MJOP) en controleert of deze nog voldoet. Waar nodig zal deze – in overleg met de VvE – bijgesteld worden. Een pro-actieve beheerder is zeker wenselijk als het gaat om het onderhoud en het onderhoudsbudget. Vooruitdenken, anticiperen en vooruit kijken kan vervelende financiële tegenvallers achteraf voorkomen. Een onverwachte noodreparatie aan bijvoorbeeld het dak kan het beschikbare onderhoudsbudget aardig in de war schoppen. Dit kan betekenen dat bepaalde werkzaamheden uitgesteld moeten worden, of het budget bijgesteld.

Financiële zekerheid

De beheerder werkt altijd in opdracht van de VvE, de VvE is dan ook altijd zelf aansprakelijk. Een goede beheerder weet natuurlijk wel wie goede garanties geeft en zorgt dat die garantieafspraken ook goed op papier komen. Er zijn ook beheerders die een eigen garantieregeling aanbieden. Deze beheerders bieden 100% garantie op het uitgevoerde werk – mits het volgens de regels en in overeenstemming met het MJOP uitgevoerd is.

Daarnaast is het belangrijk te controleren of een beheerder beroepsaansprakelijkheidsverzekering en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering heeft, dit geeft weer net wat extra zekerheid.

Wanneer geen beheerder?

Dat hangt met name af van de grootte van uw appartementencomplex. De omvang daarvan bepaalt namelijk grotendeels of er überhaupt een beheerder nodig is. Logisch: een gebouw met veel appartementen, heeft nu eenmaal te maken met groter onderhoud en hogere kosten dan een klein gebouw. Dit maakt de materie dus gelijk een stuk complexer. Daarnaast hebben de beslissingen die de VvE van een groot complex neemt, invloed op het woongenot van meer bewoners dan als het om een klein complex gaat.
Wij raden kleine VvE’s (2 tot 9 appartementen) af om een VvE beheerder aan te stellen, omdat het namelijk geen financieel voordeel oplevert. Het zal eerder onnodig geld kosten. Het is wel altijd nuttig om een bestuur samen te stellen en de administratie uit te besteden.

Een middelgrote VvE (9 tot 30 appartementen) raden we bij grote uitgaven aan het beheer uit te besteden en een technische commissie aan te wijzen.

Grote VvE’s (meer dan 31 appartementen) doen er eigenlijk altijd goed aan om een VvE beheerder in de arm te nemen. Om de kosten te drukken kunnen deeltaken eventueel worden uitbesteed aan bewonerscommissies. Het is dan wel belangrijk dat zij onder supervisie van de beheerder werken.

Geen beheerder

Wanneer uw VvE geen beheerder heeft, dan kan het zijn dat u als bewoner ineens bestuurder bent. En wat dan? Als lid en zeker als bestuurslid van een VvE krijgt u te maken met zaken waar je in het dagelijks leven misschien nauwelijks naar omkijkt. Techniek, geldzaken, jaarverslagen, communicatie, het lijkt wel of u ineens overal verstand van moet hebben. Maar wat nou als u dat niet hebt? Dan zijn er gelukkig speciale cursussen. Wij zijn zetten een aantal mogelijkheden voor u op een rijtje:

– Cursus VvE-beheer voor Bestuursleden - Vastgoed Business School
De cursus VvE-beheer voor bestuursleden biedt inzichten in de ins en outs van de VvE. Denk hierbij aan wetgeving omtrent (vaak complexe) splitsingsakten en het modelreglement. Maar ook goed kunnen organiseren en communiceren zijn onmisbare vaardigheden (óók als het beheer wel is uitbesteed)
Prijs: Twee modules: € 395,- per module of € 695,-
Vul bij het bestellen 'AE' in bij 'Order Notes' en krijg nu 15% korting!
Meer informatie: www.vastgoedbs.nl

– VvE-cursus - Kjenning
Oopleidingen gericht op zowel nieuwe VvE-leden, als ook verdiepingscursussen voor bestuursleden. Deelnemers ontvangen een naslagwerk waarin alle informatie van de cursus of opleiding in terug te lezen is.
Prijs: vanaf € 630,-.
Meer informatie: www.kjenning.nl

– VvE Opleidingen, Kennis en Advies
Cursussen op het gebied van de VvE in het algemeen en het appartementsrecht in het bijzonder, gericht op de professional bestuurders van VvE's, appartementseigenaars, bedrijven, non-profit organisaties en overheden.
Prijs: € 950,-

Uw vraag niet beantwoord?
Wij helpen u graag verder!

Reacties

Uw vraag niet beantwoord?
Wij helpen u graag verder!