Thema
Financieel
Juridisch
Technisch
Profiel
Inloggen
Uw vraag niet beantwoord?
Wij helpen u graag verder!
appartement
& eigenaar

Opstalverzekering

01 februari 2018
Het wel en wee van de VvE met betrekking tot de opstalverzekering.
LEES VERDER

Het afsluiten van verzekeringen bij een VvE is wettelijk verplicht. Elke vereniging dient een opstal- en aansprakelijkheidsverzekering te hebben.

Indien VT2000 een nieuwbouwcomplex in beheer krijgt, start de aanvraag van offertes al voordat het complex wordt opgeleverd. Op de dag dat de VvE wordt overgedragen aan de eigenaren, moeten de verzekeringen al zijn afgesloten.

Indien wij een bestaande VvE in beheer krijgen, worden de verzekeringen óók direct beoordeeld. Hoe is een complex verzekerd? Is er sprake van een eigen risico? Is het complex wel getaxeerd? In de praktijk is gebleken dat wij bestaande verenigingen in beheer hebben overgenomen, waarbij er geen geldig taxatierapport aanwezig was. Een complex dat niet getaxeerd is, loopt het risico op onder- of oververzekering. Dit moet worden voorkomen, daarom komen wij direct in actie. Bij VT2000 beschikken wij over een AFM-inschrijving (Autoriteit Financiële Markten). Deze inschrijving is verplicht voor beheerkantoren die verenigingen advies geven met betrekking tot verzekeringszaken. Zodra wij een nieuwe VvE in beheer krijgen, kijken wij of er een voordeligere verzekering kan worden afgesloten.

Zo hebben wij ook aanvullende, betere afspraken kunnen maken met verzekeringspartijen. Het taxatierapport is 10 jaar geldig (in plaats van 6 jaar) en daarnaast is het meerwerk in de woning vaak onbeperkt meeverzekerd. Dit bespaart de VvE en de afzonderlijke eigenaren veel geld. Doordat het meerwerk onbeperkt is meeverzekerd, is een eigenaar op zijn opstal (keuken, badkamer) niet onderverzekerd. Wij merken dat eigenaren de VvE en de verzekering vaak niet op de hoogte stellen, indien zij bijvoorbeeld de badkamer hebben verbouwd. Doordat het meerwerk bij ons vaak onbeperkt is meeverzekerd, is dit geen risico. Door slim om te gaan met de verzekeringen, bespaart dit op de langere termijn veel geld voor de VvE, en dus ook voor de individuele eigenaren.

Wat doen wij als een melding bij ons binnenkomt?

Schades zijn erg vervelend voor de eigenaren. Alle schades moeten met de grootst mogelijke spoed en zorgvuldigheid worden opgepakt en begeleid. Het is niet altijd vooraf vast te stellen voor wie de kosten bestemd zijn. Vooral bij lekkages kan dat lastig zijn. VT2000 probeert altijd een zo compleet mogelijk beeld te krijgen bij een schade, waardoor het proces zo soepel mogelijk verloopt. Het proces met betrekking tot de schadeafhandeling moet steeds worden verbeterd. Dit is in het belang van de VvE en de eigenaren. Verder is het van belang dat een beheerder inzicht heeft in de oorzaken van de verschillende schades en hierop actief reageert. Immers, schades moeten zoveel mogelijk worden voorkomen. De resultaten over de continue procesverbetering zijn bijzonder positief. VT2000 is altijd bezig met het ontzorgen van de leden van de VvE.

Toke Ragetlie - VT2000
T: 085-0410500
I: www.vt2000.nl

Meer weten?
Vraag hier vrijblijvend informatie aan

Aanvragen

Bekijk ook

Reacties

VT 2000 B.V.
Professional
Meer weten?
Vraag hier vrijblijvend informatie aan

Aanvragen