Help! Iemand binnen de VVE heeft geen energie!

Wanneer je een appartement hebt en daarmee een gezamenlijke Vereniging van Eigenaren heb je formeel gedeelde verantwoordelijkheden.

Gepubliceerd: 09 januari 2023

Maar ook informeel is het fijn dat je elkaar kunt helpen waar nodig, en elkaar met raad en daad bijstaat. Zeker wanneer er mensen nieuw komen wonen is het fijn wanneer je binnen een VVE voor elkaar klaarstaat. Een situatie die zich kan voordoen binnen een appartementencomplex is dat er iemand is die geen energie heeft. Het kan ook zijn dat er geen energie is in de gemeenschappelijke ruimte van de VVE. Allemaal vervelende situaties die om diverse redenen kunnen ontstaan. Hoe dit kan én hoe je dit snel oplost, wij leggen het uit.

Spoedaanvraag energie, wanneer en door wie?

Wat veel mensen niet weten is dat de betere energieleveranciers een spoedaanvraag energie service bieden. Hiermee wordt de reguliere doorlooptijd, van moment van aanvraag tot daadwerkelijke levering, behoorlijk verkort. Soms zelfs binnen 24 uur. Een spoedsituatie kan door diverse redenen ontstaan.

Spoedaanvraag energie bij verhuizing

Bij een verhuizing is het vaak nodig een nieuwe leverancier aan te vragen. Wanneer je verhuist en er is nog geen stroom en gas geregeld, krijg je een brief van je netbeheerder. In deze brief staan termijnen genoemd, en daarin is eveneens aangegeven dat er haast bij is. Ook staat er een uiterlijke aanmelddatum. Die laatste is belangrijk voor de spoedaanvraag voor energie. Mocht die datum heel snel zich aandienen, dan is het zaak om zo snel mogelijk met de klantenservice van een energieleverancier -bijvoorbeeld Vattenfall- op te nemen. Zij kunnen je dan begeleiden bij de kosteloze spoedaanvraag.

Betaalgedrag toets

Mocht je afgesloten zijn van gas- en elektra of een betaalgeschiedenis hebben die niet helemaal perfect is, dan kan er wel een uitdaging ontstaan. De meeste energieleveranciers doen namelijk een check hierop. Sommige energieleveranciers weigeren dan de klant, heel vervelend bij bijvoorbeeld een VVE die ‘gemismanaged’ werd voor jouw komst.

Sommige leveranciers bieden hier dan een oplossing voor in de vorm van een waarborgsom. Hoe hoog deze is verschilt per leverancier en situatie, al vraagt Vattenfall bijvoorbeeld een standaard bedrag van €450,-. Iets wat het proces versnelt en de spoedaanvraag nog steeds mogelijk maakt. Je doet dan dus als het ware een spoedaanvraag voor energie en gas met de betaling van een borg.

Mochten er zich nog andere situaties voordoen (zoals het staan onder bewind of toezicht) dan is het ook altijd belangrijk direct contact op te nemen met de klantenservice, hierbij is namelijk maatwerk mogelijk. Iets wat ook geldt voor een spoed energiecontract voor bedrijven.

Kortom, afgesloten zijn van energie en gas wil niemand. Niet in de winter en niet in de zomer. Mocht een probleem op dit vlak zich voordoen binnen jullie VVE of met betrekking tot één van de gezamenlijke ruimtes, dan is het goed om bovenstaande paraat te hebben en te weten dat een goede leverancier met je meedenkt en een oplossing zal bieden. In de kou hoef je dus eigenlijk nooit meer te zitten en in een tochtig portiek van de VVE dus ook niet!

VvE Helpdesk Advies nodig voor uw VvE?

Raadpleeg onze VvE Helpdesk, een praktische vraagbaak en sparringpartner die uitkomst biedt bij uw VvE vraagstukken.

Reacties Laat een bericht achter
Log in met uw profiel

Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.

Inloggen
Leeslijst
Wij waarderen uw privacy.
Wij en onze partners gebruiken technologie, zoals cookies, op onze website om advertenties te personalificeren en om verkeer te analyseren. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met ons Privacy & Cookiebeleid.