..........
shadow_fix

Parkeeroplossingen: van paal tot pasje

Je woont heerlijk, met alle gemakken en voorzieningen binnen handbereik. Er is echter één probleem: parkeeroverlast.

Het parkeerterrein van het appartementencomplex is voor iedereen toegankelijk en daar wordt grif gebruik van gemaakt. Appartement & Eigenaar ging op zoek naar oplossingen. We parkeren allemaal het liefst zo dicht mogelijk voor de eigen deur. Nederland is echter een overvol autoland. Veel huishoudens hebben twee auto’s. Er is dus al snel een gebrek aan parkeerplekken. Woon je dan ook nog eens in de buurt van een supermarkt, sportschool of theater, of op loopafstand van het centrum, dan is de kans groot dat de parkeerplekken met veel mensen moeten worden gedeeld.

Appartementencomplexen met een eigen parkeergarage hebben dit probleem vaak al ondervangen, door de parkeergarage af te sluiten en alleen toegankelijk te maken voor de bewoners. Dit kan doormiddel van een speciale sleutel of nummerbordherkenning. Maar wat met de parkeerplekken die bovengronds zijn? Ook dan zijn er allerlei opties! Het is wel belangrijk om vooraf uit te zoeken wie juridisch eigenaar van het terrein is. Is het eigen grond, in bezit van de VvE? Dan zijn er meer oplossingen mogelijk, dan wanneer het een openbare weg betreft.

1. Het terrein afsluiten

Een slagboom zorgt ervoor dat het terrein niet toegankelijk is voor onbevoegden. Er zijn verschillende soorten en afmetingen verkrijgbaar, zodat voor elke situatie een passende slagboom is te vinden. Slagbomen kunnen zowel met de hand als automatisch worden bediend. Dat laatste is wel stukken praktischer en scheelt aardig wat in- en uitstappen. Handig zijn de slagbomen voorzien van verlichting, zodat deze ook goed zichtbaar is in het donker.
Het nadeel van een slagboom is dat dit soms ingrijpende aanpassingen met zich meebrengt. Denk daarbij aan het plaatsen van een hek of aanpassen, versmallen van de oprit naar de parkeerplaatsen.
Een andere manier om de toegang tot het parkeerterrein af te zetten, is met behulp van hydraulische verkeerspalen (ook wel verkeerszuilen genoemd). Deze palen zakken met behulp van bijvoorbeeld een handzender of kentekenherkenning in de grond, zodat bewoners ongehinderd het parkeerterrein op kunnen rijden. Denk bij aanschaf van dergelijke palen wel om het laten aanbrengen van een detectielus, deze voorkomt dat de zuil uit de grond komt als er een auto boven staat.

Wat als afsluiten niet mogelijk is?

Soms is het eenvoudigweg niet mogelijk het parkeerterrein af te sluiten voor onbevoegden. Wat men als VvE dan zou kunnen doen is:
- Plaats een bord waarop staat dat er sprake is van een privéterrein waarop de Wegenverkeerswet van toepassing is.
- Combineer dit met een zogenaamd 461 bord. Dit is het welbekende blauwe bord met de tekst Verboden Toegang. Hiermee benadruk je dat het om privéterrein gaat. 461 verwijst naar het artikelnummer 461 in het Wetboek van Strafrecht.
- Geef bewoners een parkeerkaart, zodat snel duidelijk wordt of de geparkeerde auto van een bewoner is. Voor visite kan eventueel een gastenkaart worden geregeld.

2. Individuele parkeerplekken blokkeren

Is het niet mogelijk om het hele terrein af te sluiten of te blokkeren, dan zijn er oplossingen voor individuele parkeerplekken.
Door een inklapbare of uitneembare afzetpaal midden voor het parkeervak te plaatsen wordt het onmogelijk om daar een auto te parkeren. Alleen degene met de sleutel voor de afzetpaal kan zijn/haar auto hier kwijt.
Parkeerbeugels hebben dezelfde functie als de afzetpalen. Door een parkeerbeugel op het parkeervak aan te brengen, is deze niet meer beschikbaar om te parkeren. Parkeerbeugels kunnen zowel met de hand als automatisch worden bediend.

Heeft het zin om de politie te bellen?

Wanneer het parkeerterrein vanaf de openbare weg bereikbaar is, dan is dit terrein volgens de Wegenverkeerswet een ‘voor openbaar verkeer openstaande weg’. De politie bellen haalt in dit geval niets uit, tenzij een auto dubbel geparkeerd staat. Dat valt immers onder foutparkeren en dat is bij de wet verboden. Gaat het om een afgesloten terrein, dan is het een ander verhaal en kan de politie worden gebeld.

Invalide of slecht ter been?

Voor bewoners die invalide of slecht ter been zijn is het helemaal vervelend als er geen parkeerplaatsen in de buurt van het appartementencomplex beschikbaar zijn. Voor hen is het mogelijk een invalideparkeerplaats op kenteken aan te vragen. Deze parkeerplaatsen zijn te herkennen aan een blauw bord met een P en een afbeelding van een rolstoelgebruiker. Onder het bord is het kenteken van de auto zichtbaar.
Per gemeente verschillen de regels voor het aanvragen van zo’n parkeerplaats. In veel gevallen gelden de volgende regels:
Je beschikt niet over een vaste parkeerplaats op eigen terrein bij je woning;
Je bent zelf de bestuurder van een auto, brommobiel of gehandicaptenvoertuig of je huisgenoot is dit;
Je heeft een loopbeperking die blijvend is en bent niet in staat met een rollator, stok of prothese een afstand van meer dan 100 meter af te leggen;
Je bent in het bezit van een Europese Gehandicaptenparkeerkaart die minimaal 6 maanden geldig is;
Je staat ingeschreven in de gemeentelijke Basisregistratie Personen voor het adres waarvoor je een gehandicaptenparkeerplaats aanvraagt.
De parkeerdruk in een straat kan meewegen. Als er veel auto’s bij jou voor de deur parkeren, is de kans groter dat een vaste plaats wordt toegewezen. Ook de gezondheid van een partner of huisgenoot kan een rol spelen. Is deze in staat je te begeleiden naar de auto en te helpen bij het in- en uitstappen? Een medische keuring van deze mantelzorger kan onderdeel uitmaken van de procedure.

BRON: thuiscomfort.nl

0 reacties

Laat hier uw reactie of review achter:


Aanbevolen

uw vakman

Vraag bij onderstaande bedrijven informatie aan

Verstuurd!
top
inloggen
Meld je aan voor een gratis account...
sluiten
Aanmelden met Facebook Aanmelden met Twitter
of meld je aan met je e-mailadres
Heb je al een account?
Inloggen
Inloggen met Facebook Inloggen met Twitter
of log in met je gebruikersnaam