Het geheim achter energiebesparing
Het geheim achter energiebesparing
Het geheim achter energiebesparing
Marketingmanager Amanda Knol van Select Windows reisde afgelopen weekend af naar de Solar Decathlon 2014 om het huis van de toekomst te bewonderen. “De TU studenten hebben een revolutionair en realistisch ontwerp neergezet in Versailles.”
Studenten van de TU-Delft hebben mede dankzij de sponsoring van kunststof kozijnen van Select Windows en de stelkozijnen Recystel het woonproject Pret-á-Loger gerealiseerd. Amanda: “Het was tijdens de ‘Dutch Week’ van de Solar Decathlon fantastisch om de bevlogenheid van de studenten te ervaren. Ik vind het bewonderingswaardig hoe zij een duurzame schil over een bestaand Nederlands rijtjeshuis hebben weten te leggen waardoor het huis ruimer, betaalbaar, sociaal en duurzaam is geworden.” De insteek van het Delfts concept is glashelder: de karakteristieke, maar energieslurpende oude, typisch Nederlandse, rijtjeswoningen energieneutraal maken. Dat lijkt zeer goed gelukt.
Missie geslaagd
De missie is pas écht geslaagd als het huis tot 14 juli a.s. zelfstandig functioneert op zonne-energie en andere slimme technieken. Daarna wordt het volledige huis gedemonteerd en naar de TU-Delft gebracht. Vanaf augustus doen studenten van de technische universiteit allerlei duurzaamheidstesten op de kunststof kozijnen, de stelkozijnen en het glas. Amanda voorspelt dat de studenten verbaasd zullen zijn over de isolatiewaarde die haalbaar is als je de stelkozijnen van Recystel, de kunststof kozijnen van Select Windows en het enorm isolerende K-glas van Pilkington met elkaar combineert. “Dan horen we na de zomer ook eens van een ander hoe extreem hoog onze isolatiewaarde is,” lacht Amanda die ernaar uitkijkt om het huis van de toekomst binnenkort met partners van Select Windows te bezoeken.
Award voor Nederland
Twintig universiteiten uit de hele wereld doen mee aan deze Olympische Spelen voor de duurzame bouw. Tot 14 juli beoordeelt de vakjury in Versailles alle inzendingen op tien criteria (vandaar de naam Decathlon). De stand wisselt voortdurend, maar op dit moment staat Nederland op de vijfde plek. Verder worden er dagelijks subprijzen uitgereikt. Het begin is er: afgelopen weekend ontving Nederland onder toeziend oog van de ambassadeur de Communication & Social Awareness award.
Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.
Inloggen