Verkeerde aansluiting? Grote gevolgen!

Een verkeerde aansluiting van een slimme meter heeft verlichting in een appartementencomplex in de war geschopt.

Geplaatst door: Yellow Bee

In het appartementencomplex van VVE De Nieuwe Steen in Amsterdam werd besloten om gebruik te maken van LED verlichting in plaats van de bestaande verlichting. Tijdens de installatie van deze verlichting, werden er door de installateurs vreemde zaken waargenomen die op een groter probleem duidde.

Besparen op de stroomrekening met LED verlichting

Voor de VVE De Nieuwe Steen op de Tweede Jan Steenstraat in Amsterdam was de initiële vraag om LED verlichting aan te brengen in alle gezamenlijke ruimtes van het complex. Deze vraag was onderdeel van een groter plan om naar een goedkopere en groenere inrichting van het complex te gaan. Eerder werd er namelijk al een slimme meter geïnstalleerd door de energieleverancier.

Dit appartementencomplex is ongeveer 20 jaar geleden gebouwd en er zijn destijds al slimme bewegingssensoren aangebracht. Daarom was er voor nu geen noodzaak voor andere slimme toepassingen, alleen het vervangen van de bestaande verlichting door LED was toereikend. Gelukkig waren een aantal van de gebruikte armaturen van een bekende fabrikant, dus had YellowBee al ombouwsets ontwikkeld en klaar liggen om te gebruiken. Voor de andere armaturen moest een nieuw binnenwerk worden gemaakt. Door alleen al deze LED verlichting te gebruiken, zou de VVE al 50-60% besparen op de energierekening.

De problemen werden al zichtbaar bij het installeren

Vóór de installatie van de nieuwe armaturen en LED verlichting, waren er al vreemde dingen gaande. Lampen die ineens niet meer werkten of gingen flikkeren. De verlichting in de lift deed het niet altijd. Tijdens de installatie van de nieuwe LED verlichting traden deze problemen ook op. Zodra dat werd opgemerkt, heeft de installateur snel een paar korte tests gedaan om te kunnen achterhalen waar het probleem precies zit. Een lamp die het niet doet in het appartementencomplex, maar wel op een andere locatie, sluit uit dat het probleem in de lamp zelf zit. Ook is dan duidelijk dat er geen contact of driver los zit.

De installateurs van de LED verlichting hebben altijd simpele meetapparatuur bij zich om een eerste indicatie te kunnen krijgen van eventuele problemen. Tijdens het meten werd geconstateerd dat het voltage veel te hoog was; er werd namelijk 400 volt gemeten in plaats van de gebruikelijke 230 volt.

Het aanvragen van een second opinion en achterhalen van het probleem

Omdat de installateurs alleen maar gebruik maken van simpele meetapparatuur, is ervoor gekozen om een second opinion aan te vragen bij een gespecialiseerd bedrijf. Dankzij deze meting werd het te hoge voltage van 400 volt bevestigd en kon de exacte locatie van het probleem worden vastgesteld: de slimme meter.

In het driefasennet is de stroom tussen de fase en de nul 230 volt en tussen de fasen 400 volt. Door een verkeerde aansluiting van de slimme meter, stond er 400 volt op de installatie. De bewoners gaven aan dat er in de laatste weken inderdaad problemen waren met de verlichting in de lift en een haperende intercom, maar niemand had het verband gelegd met de nieuwe slimme meter.

Het probleem kon snel achterhaald en opgelost worden

Zodra de installateurs van YellowBee het te hoge voltage hadden ontdekt, heeft de VVE beheerder snel gehandeld en binnen een dag de second opinion laten uitvoeren. Zodra bekend werd dat de oorzaak van het probleem lag bij de slimme meter, heeft de energieleverancier ook snel gehandeld en het probleem opgelost.

Vervolgens heeft YellowBee alle 33 Hogro TPN binnenarmaturen omgebouwd en zes buitenarmaturen. De ontwikkeling van de nieuw te maken binnenwerken kon tegelijkertijd plaatsvinden, waardoor de installatie na het oplossen van de problemen snel voltooid kon worden.

Dankzij het snelle handelen van alle betrokkenen was het achterhalen van het probleem vlot gebeurd en was de LED verlichting binnen een week operationeel. De uiteindelijke besparingen op de energierekening bleek zelfs hoger te zijn dan initieel gedacht: er wordt nu 70% minder betaald aan de energieleverancier terwijl de bewoners dezelfde lichtbeleving ervaren.

De toegevoegde waarde van YellowBee

Als installateur van de verlichting is YellowBee niet verplicht om dergelijke achterliggende problemen verder te onderzoeken. Het is immers het probleem van de VVE wat is ontstaan door de energieleverancier. Maar, dankzij de kennis en kunde van de installateurs en de wens om de klant tevreden te stellen, wordt deze extra stap wel genomen. YellowBee denkt mee met de klant om tot een oplossing te komen die de volledige tevredenheid kan wegdragen.

Bedrijvengids Geplaatst door
Yellow Bee

Yellow Bee

Amersfoortsestraat 61, 3769 AE  Soesterberg

Bedrijvengids Wilt u meer weten?

Vraag vrijblijvend informatie aan.

Reacties Laat een bericht achter
Log in met uw profiel

Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.

Inloggen
Hilde Vink
5 jaar geleden
Het probleem is niet ontstaan door de energieleverancier! Het probleem is ontstaan door de installateur van de slimme meter, dat is nogal een verschil. de energieleverancier staat hier volkomen buiten, die levert alleen energie (gas en/of electra.) Ook wij denken mee en corrigeren waar nodig.
Leeslijst
Wij waarderen uw privacy.
Wij en onze partners gebruiken technologie, zoals cookies, op onze website om advertenties te personalificeren en om verkeer te analyseren. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met ons Privacy & Cookiebeleid.