Veel VvE’s missen deze verplichting

Vanaf 2024 gelden nieuwe regels voor laadpunten in VvE-parkeergarages. Een centrale noodstop en plattegrond zijn verplicht. Veel VvE’s vergeten dit nog, met risico op onveiligheid en aansprakelijkheid. Check of jullie al voldoen.

Geplaatst door: Laadsnel

Sinds de invoering van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) per 1 januari 2024 gelden er nieuwe en strengere regels voor laadpunten in parkeergarages. Voor Verenigingen van Eigenaren (VvE's) bewoners en beheerders betekent dit dat er duidelijke verplichtingen zijn bij zowel het plaatsen van nieuwe laadpunten als het aanpassen van bestaande installaties.

Verplichte centrale noodstop voor alle laadpunten

Volgens het Bbl (artikel 4.230a) moeten alle laadpunten in parkeergarages geplaatst vanaf 2024 aangesloten zijn op een centrale afschakelvoorziening een noodstop. Deze verplichting geldt ongeacht of de laadpunten deel uitmaken van een gemeenschappelijke installatie of op een eigen meterkast zijn aangesloten. De noodstop moet:

  • Handmatig te bedienen zijn.
  • Geplaatst zijn op een goed bereikbare en duidelijk gemarkeerde plek (bij de ingang of uitgang van de garage).
  • Alle laadpunten tegelijk kunnen uitschakelen in geval van brand of calamiteit.

Deze maatregel is bedoeld om risico's op brand of elektrocutie te beperken, en om hulpdiensten controle te geven bij een incident.

Naast de noodstop zijn er aanvullende eisen:

  • Laadpunten moeten voldoen aan mode 3 of mode 4 volgens NEN 1010: Dit garandeert gecontroleerd laden met communicatie tussen voertuig en laadpunt, wat de veiligheid verhoogt.
  • Duidelijke aanduiding (tekening) van laadpunten: Bij de ingang van de parkeergarage moet informatie aanwezig zijn over de locatie van de laadpunten en de afschakelvoorziening.

Geen uitzonderingen voor halfopen garages

Er wordt géén onderscheid gemaakt tussen gesloten en halfopen parkeergarages. De verplichting geldt voor alle parkeervoorzieningen onder gebouwen, dus ook voor halfopen of mechanisch geventileerde garages. Iedere parkeerplek onder een woongebouw valt onder deze regeling.

Verplichte plattegrond bij de ingangen van de garage

Een andere vaak vergeten belangrijke verplichting is de aanwezigheid van een duidelijke en actuele plattegrond bij de ingang van de parkeergarage. Hierop moeten de volgende elementen staan aangegeven:

  • Alle aanwezige laadpunten (zowel collectief als individueel).
  • De positie van de centrale noodstop.
  • In- en uitgangen van de parkeergarage.

Deze plattegrond is verplicht om hulpdiensten bij calamiteiten snel inzicht te geven in de infrastructuur van de garage.

Tekening naast noodstop

Waarom een Ringleiding vaak de slimste keuze Is

Het aansluiten van alle laadpunten op een centrale noodstop kan een technische uitdaging zijn, zeker als bewoners individuele laadpunten met eigen aansluitingen willen. In zulke situaties is een ringleiding een toekomstbestendige betaalbare oplossing:

  • Eén gezamenlijk systeem: Alle laadpunten zijn eenvoudig aan te sluiten op de noodstop.
  • Overzichtelijke infrastructuur: Makkelijk te beheren en uit te breiden.
  • Kostenbesparing op termijn: Minder individuele installaties en aanpassingen nodig.
  • Minder brandrisico: Minder variatie en betere controle op installaties.

Daarom adviseert Laadsnel.nl een collectief laadplan te maken waarin een ringleiding en centrale voorziening standaard zijn opgenomen.

Advies: Praktische tips voor beheer en onderhoud

Een veilige laadinfrastructuur stopt niet bij de installatie. Goed beheer en onderhoud zijn essentieel om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen én om de veiligheid van bewoners te waarborgen.

Zorg voor periodieke controle van de noodstop

Laadsnel adviseert om minimaal jaarlijks een controle uit te voeren op:

  • De werking van de centrale noodstop.
  • De technische staat van de laadpunten.
  • De bereikbaarheid en zichtbaarheid van de noodstopvoorziening.

Documenteer wijzigingen en actualiseer de plattegrond

Iedere wijziging aan de laadinfrastructuur zoals een extra laadpunt moet worden bijgehouden. Vergeet niet:

  • De plattegrond bij de ingang te actualiseren na elke wijziging.

Wijs een verantwoordelijke aan binnen de VvE

Duidelijkheid voorkomt misverstanden. Wijs binnen het bestuur of de technische commissie van de VvE een persoon of werkgroep aan die:

  • Toezicht houdt op het naleven van de wet- en regelgeving.
  • Het aanspreekpunt is voor bewoners, installateurs en hulpdiensten.
  • Zich bezighoudt met updates van het laadbeleid en onderhoudsplanning.

 

Wat moet de VvE nu doen?

  • Laat een laadinfrastructuurplan opstellen door een deskundige installateur. (maak beleid)
  • Breng alle laadpunten in kaart en zorg voor een correcte plattegrond.
  • Controleer of bestaande laadpunten voldoen aan de nieuwe regels – ook bij individuele aansluitingen of in garageboxen in de parkeergarage.
  • Zorg voor aansluiting op een centrale noodstop bij elke uitbreiding.
  • Informeer bewoners actief over de verplichtingen

 

De nieuwe regelgeving vraagt om een gestructureerde aanpak. Door tijdig te plannen en te kiezen voor slimme oplossingen zoals een ringleiding, kunnen VvE’s risico’s beperken, kosten beheersen en tegelijkertijd voldoen aan de wet. Het zorgt bovendien voor een veilige woonomgeving voor bewoners, bezoekers én hulpdiensten. 

Heeft u hier hulp bij nodig? Neem dan contact op met Laadsnel.nl‎

Bedrijvengids Geplaatst door
Laadsnel

Laadsnel

Distributieweg 21, 2404 CM  Alphen a/d rijn

Bedrijvengids Wilt u meer weten?

Vraag vrijblijvend informatie aan.

Reacties Laat een bericht achter
Log in met uw profiel

Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.

Inloggen
Leeslijst
Wij waarderen uw privacy.
Wij en onze partners gebruiken technologie, zoals cookies, op onze website om advertenties te personalificeren en om verkeer te analyseren. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met ons Privacy & Cookiebeleid.