Snellere verkoop dankzij verkoopstyling

Met de huidige grillige woningmarkt kan het een aardige uitdaging zijn om een woning te verkopen. Op sommige wooncomplexen prijken al maanden, zo niet langer, bordjes met 'te koop'.

Gepubliceerd: 27 augustus 2014

Foto: FotoXperience

Voor de verkopende partij is het bijzonder vervelend in verband met de dubbele woonlasten. Tegelijk wordt het appartementencomplex, zeker als er meerdere appartementen te koop staan, minder aantrekkelijk. Zaak dus om de woning zo snel mogelijk te verkopen. Verkoopstyling kan uitkomst bieden, want verse bloemen en de geur van koffie en appeltaart zijn echt niet meer afdoende!

Wist u dat:

- 98% van de potentiële kopers bekijkt eerst uw woning op internet. Het is dus van groot belang dat de woning met alle sterke kanten goed gefotografeerd wordt.
- 80% van de potentiële kopers gaat af op een eerste indruk. De kijker beslist al binnen 10 seconden of de woning de moeite van een bezichtiging waard is. Zij kijken er niet doorheen als een huis wat minpuntjes heeft en haken dan af.
- Uit onderzoek blijkt dat gestileerde woningen 50% korter te koop staan en 15% meer opleveren dan niet-gestileerde woningen. Verkoopstyling verdient zich daarom altijd terug.

Neutrale uitstraling

De potentiële koper is op zoek naar zijn of haar droomhuis, niet naar uw huis! U kent alle pluspunten van de woning, maar probeer eens door de ogen van een vreemde naar uw huis te kijken. Het is belangrijk dat de woning zo aantrekkelijk mogelijk is, voor een zo breed mogelijke doelgroep. Verkoopstylisten weten precies waar ze op moeten letten om een woning aantrekkelijk te maken voor potentiële kopers. Een lichte en neutrale inrichting speelt hierbij een grote rol. Dit zorgt voor zo min mogelijk afleiding en helpt bij het benadrukken van de pluspunten van de woning. Belangrijk is dat de woning op een positieve manier opvalt in het toch al zo grote aanbod.

Verkoopstyling, hoe werkt dat?

Om tot een goed plan van aanpak te komen, is het noodzakelijk dat de stylist een bezoek brengt aan het appartement. De één doet dit vrijblijvend, de ander rekent hier kosten voor – vraag hier van tevoren naar. Aan de hand van dit bezoek wordt een offerte gemaakt en bij akkoord gaat de stylist aan de slag. Soms heeft alleen de entree van het appartement een kleine make-over nodig, soms gaat het om alle vertrekken. In een enkel geval kan het nodig zijn over te gaan op wat drastischere maatregelen zoals een investering. Bij een gedateerde keuken kan geadviseerd worden de frontjes van de kasten te vervangen. In dat geval kan eventueel met de makelaar besproken worden of deze investering meerwaarde heeft voor de verkoopwaarde dan wel verkoopkans. Uiteraard gaat alles altijd in overleg. Het uitgangspunt is dat de verandering met zo min mogelijk kosten tot stand komt.

Tip: ga altijd in zee met een gecertificeerde stylist aangesloten bij het CNVV (Centraal Netwerk Voor Verkoopstylisten) of bij het LNV (Landelijk Netwerk Verkoopstylisten)

Al verhuisd?

Bent u al verhuisd en staat de woning leeg? Ook nu biedt de verkoopstylist uitkomst en kan er gezorgd worden voor een complete inrichting, zodat het huis uitnodigt tot bezichtigingen. Een leegstaande woning is niet aantrekkelijk voor potentiële kopers.

Verkoopfoto’s

Zoals al eerder aangegeven beslist de kijker binnen 10 seconden of de woning de moeite van het bezichtigen waard is. Het is daarom van belang dat er professionele foto’s van de woning gemaakt worden. Al het werk van de verkoopstylist kan door onprofessionele foto’s volledig teniet gedaan worden. In veel gevallen kan de stylist u verder helpen bij het vinden van een goede fotograaf.

House of KIKI® is een door de NVM en het UWV erkend opleidingscentrum in verkoopstyling, verzorgd door specialisten in verkoopstyling, makelaardij, marketing, woningfotografie en meubelverhuur. Uit onderzoek van House of KIKI is gebleken dat 70% van de huizen die langer dan 1,5 jaar te koop staan, binnen 3 maanden worden verkocht na verkoopstyling.

Verkoopstyling voor VvE’s of corporaties

Wat kan een verkoopstylist betekenen voor een VvE of woningcorporatie? Heeft uw appartementencomplex te kampen met veel niet-verkoopbare appartementen, dan is het wellicht handig de bewoners te attenderen op de mogelijkheden en op de positieve resultaten van verkoopstyling.

Echter de verkoopstyliste kan desgewenst ook een kritische blik werpen op het gebouw zelf. Wat is de uitstraling van het gebouw, kan daar nog wat aan veranderd worden? Hoe is het gesteld met de entree, zijn hier verbeterpunten? U kunt als VvE of corporatie zo zorgen voor zowel minder leegstand alsook voor meerwaarde.

VvE Helpdesk Advies nodig voor uw VvE?

Raadpleeg onze VvE Helpdesk, een praktische vraagbaak en sparringpartner die uitkomst biedt bij uw VvE vraagstukken.

Reacties Laat een bericht achter
Log in met uw profiel

Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.

Inloggen
Leeslijst
Wij waarderen uw privacy.
Wij en onze partners gebruiken technologie, zoals cookies, op onze website om advertenties te personalificeren en om verkeer te analyseren. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met ons Privacy & Cookiebeleid.