Laadpunten voor uw auto bij de VvE

Hoe meer elektrische auto’s, des te meer laadpunten er nodig zijn. Liefst zo dicht mogelijk bij huis. Hoe gaat dat in z’n werk als je in een appartementencomplex woont?

Gepubliceerd: 23 oktober 2015

Elektrisch rijden wint aan populariteit en met de toename van elektrische auto’s ontstaat er ook meer vraag naar laadpunten. De aanleg daarvan brengt vragen met zich mee. Wie betaalt de aanleg en de extra stroomkosten, hoe wordt het verbruik bijgehouden en krijgt een bewoner met een elektrische auto’s nu een privé parkeerplaats? En wat als er meer mensen elektrisch willen rijden? Wanneer je in een appartementencomplex woont, mag je niet zomaar een laadpunt op het terrein van de VvE aan laten leggen. Dit zal altijd in overleg en met goedkeuring van de VvE moeten gebeuren.

Gemeentegrond

Betreft het een parkeerplaats op gemeentegrond en niet op het terrein van de VvE, dan zal men het gesprek aan moeten gaan met de gemeente. De VvE heeft hier dan geen zeggenschap over.

Toestemming VvE

Voor de aanleg van een laadpunt is goedkeuring van de VvE nodig. Voor het aanbrengen van de installatie is toestemming van de algemene ledenvergadering vereist. Op grond van de Modelreglementen is het verboden om aan de wanden en/of de plafonds van gemeenschappelijke gedeelten voorwerpen op te hangen. Ook is het niet toegestaan in algemene zin zonder toestemming van de vergadering wijzigingen in, op of aan gemeenschappelijke gedeelten aan te brengen. De eigenaar die een oplaadpunt voor zijn elektrische auto bij zijn parkeerplaats wil realiseren heeft dus toestemming van de algemene ledenvergadering nodig. De vergadering is bevoegd bij de toestemming te bedingen dat die weer kan worden ingetrokken. Bovendien kan de vergadering aan het verlenen van dergelijke toestemming voorwaarden verbinden.

Toestemming per installatie

De spelregels met betrekking tot het aanleggen van een laadpunt, zijn afhankelijk van het soort laadpunt: individueel of gemeenschappelijk.

1. Individuele installatie
Wanneer slechts één bewoner een laadpunt wenst, hebben we het over een individuele installatie. De kosten hiervan zijn voor de betreffende eigenaar. Echter toestemming van de VvE is wel noodzakelijk. Tijdens de vergadering is de meerderheid van de stemmen – de helft plus één – nodig om goedkeuring te krijgen. De VvE kan voorwaarden stellen aan de plaatsing. Bovendien zullen er duidelijke afspraken gemaakt moeten worden over de locatie en het gebruik daarvan. Door een extra meter te plaatsen tussen het stopcontact en het oplaadpunt wordt het verbruik in kaart gebracht.
De voorwaarden die de VvE kan stellen aan de installatie van een individueel laadpunt:
- De installatie is voor eigen rekening en risico van de betreffende eigenaar.
- De montage en installatie worden door een erkend bedrijf uitgevoerd.
- Voorafgaand aan de installatie moet het werkplan ter goedkeuring aan het bestuur voorgelegd worden.
- Na de installatie moet een certificaat of garantiedocument verstrekt worden aan het bestuur, waaruit blijkt dat de installatie volgens de voorschriften geïnstalleerd is.
- Wordt het oplaadpunt op een gemeenschappelijke elektriciteitsvoorziening aangesloten, is een tussenmeter noodzakelijk om het verbruik van het oplaadpunt door te belasten aan de betreffende appartementseigenaar.
- De opstalverzekering moet vooraf goedkeuring hebben gegeven voor het installeren van het oplaadpunt.
- Het bestuur van de VvE mag te allen tijde bindende aanwijzingen geven met betrekking tot gebruik, onderhoud en herstel van het systeem. De kosten hiervoor zijn voor de betreffende appartementseigenaar.

2. Gemeenschappelijke installatie
Zijn er meer bewoners die een oplaadpunt nodig hebben, dan kan er ook worden gekozen voor een gemeenschappelijke installatie. Hier kunnen dan diverse individuele eigenaren hun laadpunt op aansluiten. Hiervoor is een quorum nodig tijdens de vergadering en een tweederde meerderheid. De kosten voor een gezamenlijke installatie worden door alle bewoners gedragen en alle bewoners mogen gebruik maken van de installatie. Over het verbruik en de verrekening dienen duidelijke afspraken te worden gemaakt. Net als bij de individuele meter kan het verbruik dankzij een extra meter in kaart worden gebracht.

Overzicht in verbruik met intelligent laadpunt

Om geharrewar over het verbruik te voorkomen, met name als er meerdere bewoners gebruik maken van het oplaadpunt, is een intelligent laadpunt een handige oplossing. De kosten en het verbruik daarvan worden digitaal bijgehouden. Een intelligent laadpunt werkt namelijk met persoonsgebonden laadpassen. Via die passen vindt identificatie plaats, zodat telkens als een bewoner gebruik maakt van het laadpunt de stroomkosten automatisch en per bewoner bijgehouden worden. Een overzicht hiervan wordt maandelijks toegestuurd, zodat bewoners direct kunnen zien wat ze aan de VvE verschuldigd zijn.
Deze intelligente laadpalen communiceren met de centrale via een GPRS-verbinding. Met een GPRS-verbinding is het mogelijk data via het GSM-netwerk te verzenden. Kort gezegd is het een online verbinding tussen laadpaal en de centrale.

Beknopt stappenplan van toestemming tot aanleg

Stap 1
Controleer of er een stroomvoorziening aanwezig is en of het mogelijk is een oplaadpunt aan te laten leggen en of de parkeerplaats tot de gemeenschappelijke gedeelten behoort. De splitsingsakte geeft daarover duidelijkheid.

Stap 2
Vraag advies bij meerdere erkende installatiebedrijven en vraag offertes aan. Aan de hand daarvan kan een concept werkplan opgesteld worden. Dit is nodig tijdens de vergadering. Neem hier zaken in mee als: gewenste type oplaadpunt, financiële begroting, planning, verantwoordelijkheid voor onderhoud, doorbelasten kosten.

Stap 3
Bespreek het concept werkplan met het bestuur. Informeer of het bestuur na wil gaan hoe het zit met de eisen/consequenties met betrekking tot de opstalverzekering. Is er een technische commissie, betrek deze dan bij de plannen. Maak een agendapunt van de aanvraag.

Stap 4
Tijdens de vergadering wordt het besluit genomen over het laadpunt. De VvE kan hier de voorwaarden voor het aanleggen ook meteen kenbaar maken.

Stap 5
Bij goedkeuring kan het laadpunt geïnstalleerd worden. Belangrijk is dat na installatie een certificaat en/of garantiedocument wordt afgegeven.

Stap 6
Is het oplaadpunt aangesloten op de gemeenschappelijke elektriciteitsvoorziening, dan dienen de kosten te worden doorbelast aan de gebruiker.

Parkeerfrustraties voorkomen

De parkeerplek bij de laadpaal mag niet als ‘privé-parkeerplek’ worden gezien. Een regel die bijvoorbeeld kan worden gesteld, is dat men alleen op die plek staat als de auto daadwerkelijk wordt opgeladen. Na het opladen dient de auto op een andere plek te worden gezet.

Subsidie

Veel grote gemeenten geven subsidie op de aanleg van laadpunten. De vier grote steden subsidiëren de aanleg van een eigen laadpunt tot 500 euro.

Capaciteit van het net

Het opladen van een auto verbruikt veel meer elektriciteit dan al het huishoudelijke apparatuur bij elkaar, namelijk zo’n 3.700 Watt tot wel 22.000 Watt. Het kan daarom raadzaam zijn om te kiezen voor een 3-fase verzwaring van de netaansluiting om de capaciteit te waarborgen. Deze aanpassing zal altijd door de netwerkbeheerder moeten worden uitgevoerd.

Suzanne de Bruijne van The New Motion.

The New Motion is expert op het gebied van laadpunten en laaddiensten voor elektrische auto’s.
'Een belangrijke vereiste voor de aanleg van een laadpunt is dat de meterkast een vrije groep beschikbaar heeft of eenvoudig kan worden uitgebreid en voldoende vermogen heeft. In de meeste gevallen is dat prima te doen. In feite kan op elke plek, zowel in een parkeergarage als buiten een laadpunt worden aangelegd. Voor buiten geldt dat er dan wel het nodige graafwerk bij komt kijken om de kabels netjes weg te werken in de grond. Dit heeft wel invloed op het kostenplaatje. Bovendien is een water- en stofdichte laadpaal een absolute vereiste.
Voor zowel binnen als buiten is het van belang dat – in het geval van de intelligente laadpaal – er ‘communicatie’ mogelijk is via GPRS. Alle verbruikersdata worden bij dit soort laadpalen online doorgestuurd naar de verbruikers. In sommige parkeergarages wil dat nog wel eens lastig zijn door de dikke betonconstructie.
Het kostenplaatje voor de aanleg van een of meerdere laadpunten is van diverse factoren afhankelijk. Hoe verder van de meterkast, hoe langer de kabels, hoe hoger de kosten, om maar wat te noemen. Gemiddeld liggen de aanlegkosten rond de 500 en 1.000 euro per laadpunt. De prijs van het laadpunt zelf ligt onder de 1.000 euro.'

VvE Helpdesk Advies nodig voor uw VvE?

Raadpleeg onze VvE Helpdesk, een praktische vraagbaak en sparringpartner die uitkomst biedt bij uw VvE vraagstukken.

Kennisbank Gerelateerd
Reacties Laat een bericht achter
Log in met uw profiel

Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.

Inloggen
Leeslijst
Wilt u meer dan 3 items lezen?

Lees direct verder tot en met 10 items per maand met een gratis Basis-profiel.

Gratis aanmelden
Wij waarderen uw privacy.
Wij en onze partners gebruiken technologie, zoals cookies, op onze website om advertenties te personalificeren en om verkeer te analyseren. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met ons Privacy & Cookiebeleid.