Het belang van liftadvies
Liftintermediair is het eerste en grootste objectieve liftadviesbureau van Nederland. Zij geven gespecialiseerd advies over liften, roltrappen en gevelonderhoudsinstallatie.
Een appartementseigenaar vertelt over het belang van goed advies op dit gebied.
'Sinds de oplevering van het complex The Jewel in Almere, medio 2006, is er door de eigenaar van het complex altijd beweerd dat er een spreek- luisterverbinding (SLV) aanwezig zou zijn in beide liftinstallaties. Alleen is er door verschillende bewoners geconstateerd dat er alleen een alarmknop/bel en geen spreek-luisterverbinding aanwezig is. Althans de verbinding moet nog tot stand gebracht worden. Als het goed is, zit deze spreek-luisterverbinding in het cabinetableau (middels een drukknop in het cabinetableau). Dit is meerdere malen onder de aandacht van de eigenaar gebracht, zeker nadat er een bewoner in een rolstoel een aantal uren vast heeft gezeten en er de brandweer aan te pas moest komen. Ook na dit geval, was de eigenaar doof voor de argumenten van de commissie om de beide liftinstallaties te onderzoeken en een werkende SLV aan te sluiten. Tevens werd er door de eigenaar medegedeeld dat het geen verplichting was een (werkende) SLV te hebben.'
Liftintermediair
'Hier liet de commissie het niet bij zitten. Zij hebben in mei 2012 Liftintermediair ingeschakeld om hun expertise te vragen betreffende de SLV. De commissie van Liftintermediair kreeg te horen dat bij liftinstallaties die geleverd zijn vanaf 1998 en vallen onder de vernieuwde NEN-EN 81-1 (wat in een woongebouw altijd het geval is), de liftleverancier altijd een SLV dient te leveren. Dit is naar de eigenaar teruggekoppeld en is eind 2012 een SIM-kaart verbinding door Otis aangelegd maar deze werkte niet ivm slecht bereik in de liftschacht. De eigenaar gaf aan dat het aanleggen van een vaste telefoonlijn een dure ingreep is en zij ervoor zouden kiezen om deze niet aan te laten leggen. Immers is een SLV niet verplicht in de huidige situatie in verband met de aanwezigheid van een alarmbelinstallatie(!). Wie de verbinding beheert of wie onderhoud pleegt dat is voor iedereen duister. Een juist antwoord wordt door de eigenaar niet gegeven of er wordt om de zaak heen gedraaid. Tot maart 2013 was het redelijk stil. Vervolgens heeft de commissie Liftintermediair opnieuw benaderd en dit keer heeft de directeur Alderik Bos het probleem opgepakt en aangegeven te willen bemiddelen in een goede oplossing. De commissie heeft hierna akkoord gegeven op het bedrag ivm de interventie van Liftintermediiar en is de zaak gaan rollen.'
'Op 3 juli 2013 is uiteindelijk de opdracht voor het plaatsen van 2 nieuwe spreek- luisterunits uitgevoerd door Skylift B.V. te Barneveld en is er eindelijk na 7 jaar (!) een werkende SLV tot stand gebracht met de meldkamer van Otis.'
Past uw huidige onderhoudscontract nog bij uw VvE en/of wilt u een prijsvergelijking voor het groot onderhoud?
VRAAG NU EEN VRIJBLIJVENDE LIFTSCAN AAN
Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.
Inloggen