Thema
Financieel
Juridisch
Technisch
Profiel
Inloggen
Uw vraag niet beantwoord?
Wij helpen u graag verder!
appartement
& eigenaar

Vrij uitzicht op Gouda

28 december 2013
V.v.E. Brandsmastraat II 38 t/m 92, Gouda
LEES VERDER

Het gebouw Brandsmastraat II 38 t/m 92 ligt in de woonwijk Oosterwei van Gemeente Gouda. De bewoners hebben vrij uitzicht op de Vrijheidslaan naar het plein van de voormalige Anne Frank School. Dit is uniek, want de meeste appartementen in de wijk Oosterwei kijken op de binnenterreinen of op een andere appartement. De voorzitter Marco van de Bunt vertelt vol trots over ‘zijn’ complex.

1. Kunt u het complex beschrijven waarin u woont?

‘Het appartementencomplex is van 1967, de bouw is begonnen in 1966. Het complex bestaat uit vier woonlagen (28 woningen) en een garagelaag, de woonlagen bestaan uit verschillende types, vier woningen bestaan uit tweekamerappartementen, vier woningen bestaan uit driekamerappartementen, twintig woningen bestaan uit vierkamerwoningen en elf garageboxen. De appartement beschikt over een lift en blokverwarming.’

2. Wat zijn de bijzonderheden van dit complex?

‘Het is een goed onderhouden appartementencomplex. Het ligt centraal in de wijk Oosterwei dichtbij de winkels, voetbalvelden, tennishallen en een sporthal. Even buiten Oosterwei ben je dicht bij station Goverwelle, Winkelcentrum Goverwelle, de stad en het Centraal Station, dit ligt ongeveer in een cirkel van drie kilometer om Oosterwei heen. De wijk Oosterwei staat voor een grote renovatie, het essay genoemd. Er komt een nieuwe school (een brede school) met meerdere organisaties onder één dak. Ook gaat het winkelcentrum veranderen - hoe is nog niet bekend - en worden er huurflats gesloopt in de toekomst, daar komen andere huizen/flats voor terug - hoe is nog niet bekend. Dit gaat gebeuren in de komende tien tot vijftien jaar.’

3. Hoe loopt de VvE?

‘Van 1967 tot 1976 was ons appartementencomplex een coöperatievereniging en daarna kwam de Vereniging van Eigenaren Brandsmastraat II 38 t/m 92 met een Reglement van Splitsing van eigendom in februari 1972. Het bestuur heeft het moeilijk, het oude bestuur heeft goed onderhoud gedaan, maar helaas weinig gespaard voor bepaalde zaken. Het bestuur van nu word door de staat verplicht om een reservepot hebben voor groot onderhoud, dit had al veel eerder moeten gebeuren, want veel appartementen worden niet goed beheerd of het bestuur slaapt (er zijn slapende VvE’s).
We hebben de administratie ondergebracht bij een beheerder; ook gaan we dit jaar met groot onderhoud naar de beheerder, dit wil niet zeggen dat we geen inspraak hebben. Dat hebben we juist wel, alleen zij hebben er meer verstand en meer capaciteiten dan het bestuur dat uit vrijwilligers bestaat. Dus valt er een grote last weg voor de drie bestuurleden, dit zou er eigenlijk vijf moeten zijn. Maar het is tegenwoordig moeilijk te realiseren om iemand te vinden voor het bestuur, terwijl het hun eigen geld is.’

4. Hoeveel uur besteedt u gemiddeld aan uw taak?

‘Gemiddeld besteed ik één dag in de week aan bestuurlijk werk, met als doel het gebouw in goede staat te houden. Dit houdt in dat ik niet alles op één dag doe, maar alles bij elkaar ben ik wel één dag bezig in de week. Ik hou bijvoorbeeld de website bij, ik controleer de rekeningen die ik toegestuurd krijg van de VVE beheerder, ik maak de uitnodiging voor de bestuursvergadering met agendapunten één keer in de maand, daarbij vraag ik ook offertes aan bij bedrijven (nog één jaar, dan besteden we dit uit), ik houd contact met de bedrijven die werkzaam zijn bij ons. Ook loop ik veel vergaderingen af van de gemeente om in de gaten te houden wat er gaat gebeuren om ons heen de komende vijftien jaar. Dit zijn soms meerdere vergaderingen per maand, maar het is wel belangrijk om te kunnen vertellen aan je medebewoners wat er in de wijk gebeurt.’

5. Hebt u nog andere activiteiten naast het voorzitterschap?

‘Zoals eerder aangegeven zit ik in Werkgroep Wijkontwikeling Oost van het wijkteam Gouda Oosterwei om alles in de gaten te houden wat er rond ons complex gebeurt. Ook ben ik EHBO-coördinator van een EHBO-vereniging in Gouda; hier coördineer ik het vrijwilligerswerk rond evenementen in Gouda. Verder ben ik aanspreekpunt van de gemeente Gouda als er iets is waar de VvE’s bij betrokken moeten worden. Verder heb ik nog een volkstuin die dicht in de buurt van deze wijk zit, zo’n 10 minuten met de fiets. Ik werk bij Van Doorn Groep als hovenier en in de winter ben ik ook strooier op de wegen.’

6. Wat zijn de taken van uw VvE-bestuur?

‘Het bestuur heeft de taak de VvE zo goed mogelijk te beheren (naast goed functioneren is ook het bouwkundig instant houden van het appartementencomplex belangrijk). De taken van het bestuur zijn onder andere het opstellen van jaarstukken en begrotingen, het beheren van financiële stukken, het regelen van vergaderingen en het afsluiten van verzekeringen. Minstens een keer per jaar legt het bestuur van de VvE verantwoording af aan de leden, ofwel de eigenaren, over het gevoerde beleid. Ook zorgt het bestuur ervoor dat de besluiten die de vergadering neemt, zo goed mogelijk worden uitgevoerd. Daarnaast onderhouden we de contacten met de externe VvE-beheerder.’

7. Hoe hebt u het vak van VvE-voorzitter geleerd?

‘Dat heb ik geleerd door in het begin mee te lopen in het bestuur van de VvE. Ik heb toen eerst een half jaar geluisterd voordat ik mijn eerste opdracht kreeg om offertes aan te vragen bij bedrijven, ik liep dan langs het appartement met het bedrijf, altijd met zijn tweeën. Bij de vergadering heb ik eerst ook opgelet hoe de andere voorzitter dit deed en ben ik eerst een jaar vicevoorzitter geweest voor ik zijn taak overnam.’

8. Welke opdrachten verstrekt de VvE?

‘In samenspraak met de bewoners en de VvE-beheerder verstrekken wij opdrachten aan aannemers voor het onderhoud, onderhouden we de contacten en waar nodig passen wij eerdere afgesloten contracten aan. Bij verandering van contracten of wat dan ook, worden alle eigenaren op de hoogte gesteld. Dit kan tijdens de ledenvergadering of via een nieuwsbrief.’

9. Hebt u contact met andere VvE’s?

‘Ja en nee. Een aantal jaren geleden heeft de gemeente Gouda met een bemiddelaar en mij geprobeerd om een VvE-platform op te richten, dit is ook gelukt, alleen is deze nu slapend. Dit komt door de gemeente, die heeft nu een project grootonderhoud in deze wijk, maar gaat iedereen individu aanschrijven, in plaats van het bestuur in te schakelen van het platform. Dit gebeurde in het verleden ook al, ook door andere organisatie zoals het wijkteam. Veel leden die aangesloten zijn bij het VvE-platform weten nu niet goed wat het voor nut heeft als de gemeente of het wijkteam ons als VvE-platform toch niet hoort. Wel is er een lijst met alle adressen van de voorzitters, die probeer ik bij te houden. Maar dit lukt moeilijk, omdat veel mensen dit als doorgroeiappartementen zien en wijzigingen dan niet doorgeven. Verder heb ik veel contact met twee appartementen waar we zelf één keer per jaar barbecueën en een nieuwjaarsreceptie houden voor de bewoners.’

10. Wat zijn uw tips aan andere VvE-besturen?

‘Probeer niet te bezuinigen op beheerskosten door het zelf te doen, u bent met gemeenschapsgeld bezig en daarbij met het vertrouwen van medebewoners, wat nogal druk op een bestuur kan leggen bij verschillen van inzicht. Maar ook de overheid komt met steeds meer regels waardoor de druk hoog wordt bij het bestuur. Voor de jaarvergadering is het belangrijk om te zorgen voor voldoende informatie, probeer een maand van tevoren de offertes bij de mensen thuis te hebben zodat ze deze voor de vergadering kunnen lezen. Probeer de sfeer tijdens de vergadering, maar zeker ook in de dagelijkse omgang met elkaar, goed te houden. Bedenk te allen tijde dat gaat het om één ding: het zo aangenaam mogelijk met elkaar onder één dak leven, en vertel dat het gaat om ons gezamenlijk bezit. Houd na de vergadering gezellig een hapje en een drankje, dit hoeft niet lang te duren, maar geeft wel een gezellige sfeer onder de leden; het zijn tenslotte buren van elkaar, ook is dit leuk voor nieuwe bewoners om zo kennis te maken met de leden.’

Guido van Loon - Appartement & Eigenaar

Uw vraag niet beantwoord?
Wij helpen u graag verder!

Reacties

Uw vraag niet beantwoord?
Wij helpen u graag verder!