Alles spic en span

Het is belangrijk de gemeenschappelijke ruimtes in een appartementencomplex goed te onderhouden. Een schone ruimte draagt bij aan een prettige leefomgeving en nodigt bewoners uit om dit zo te houden.

Gepubliceerd: 22 februari 2018

Onder de gemeenschappelijke ruimtes worden onder meer hallen, gangen, trappenhuizen en galerijen bedoeld. Soms is er een huismeester die zorgdraagt voor het schoonmaakonderhoud in deze ruimtes, maar meestal wordt deze klus op contractbasis uitbesteed aan een extern schoonmaakbedrijf. Glasbewassing valt officieel buiten het onderhoud van de gemeenschappelijke ruimtes, maar ook hiervoor wordt dikwijls een externe partij ingehuurd. De kosten van het schoonmaakonderhoud en glasbewassing kunnen worden doorberekend in de maandelijkse servicekosten.

Betrokken bewoners

Betrek bij het aangaan van een schoonmaakonderhoudscontract ook de bewoners hierbij, bijvoorbeeld door tijdens de jaarvergadering te peilen waar de aandachtspunten liggen binnen het complex. Stel de bewoners ook in kennis van de gemaakte afspraken, dit schept duidelijkheid en draagt bij aan het eigen verantwoordelijkheidsgevoel. Daarnaast kunt u hier als VvE aan bijdragen door bijvoorbeeld papierbakken te plaatsen in de centrale hal. Er zijn veel verenigingen of scholen die dit periodiek gratis ophalen. Tot slot is het natuurlijk belangrijk goede afspraken te maken met uw bewoners over het gebruik van de gemeenschappelijke ruimtes. Maak dit bespreekbaar tijdens de jaarvergadering en probeer de sociale controle te verhogen.

Laag BTW-tarief

Met ingang van 1 januari 2010 is een bepaling opgenomen in het Belastingplan 2010, dat schoonmaakwerk binnenshuis onder het verlaagde btw-tarief van 6% is ondergebracht. Dit geldt ook voor gemeenschappelijke ruimtes in een appartementencomplex. Ook bijvoorbeeld parkeergarages onder flatgebouwen die door particulieren worden bewoond vallen hieronder. Dit maakt het aantrekkelijk voor VVE's om het schoonmaakwerk uit te besteden. Werkzaamheden aan de buitenkant van woningen, zoals gevelreiniging en glasbewassing vallen niet onder deze bepaling.

Kwaliteitsmeetsysteem

De Vereniging Schoonmaak Research (VSR) heeft in samenwerking met TNO, een kwaliteitsmeetsysteem voor schoonmaakdienstverlening ontwikkeld. Dit systeem, het VSR-KMS (KwaliteitsMeetSysteem) is ontstaan uit de behoefte van een duidelijk kwaliteitssysteem dat de kwaliteit van het schoonmaakwerk volgens objectieve criteria vaststelt. Dit, intussen ook volledig geautomatiseerde systeem, speelt een belangrijke rol in het contact tussen opdrachtgever en schoonmaakbedrijf, omdat het hiermee mogelijk is van tevoren een minimum aanvaardbaar niveau vast te leggen en onderscheid te maken tussen goed en slecht schoonmaakonderhoud. Het VSR-kwaliteitsmeetsysteem draagt duidelijk bij aan de verhoging van het professionele niveau van het schoonmaakonderhoud in Nederland. Het systeem is vastgelegd in een nationale (NEN)-norm voor de beoordeling van schoonmaakonderhoud: NEN 2075. Tevens past VSR-KMS perfect binnen de Europese norm: EN 13549.

 

Guido van Loon - Appartement & Eigenaar

VvE Helpdesk Advies nodig voor uw VvE?

Raadpleeg onze VvE Helpdesk, een praktische vraagbaak en sparringpartner die uitkomst biedt bij uw VvE vraagstukken.

Kennisbank Gerelateerd
Reacties Laat een bericht achter
Log in met uw profiel

Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.

Inloggen
Leeslijst
Wilt u meer dan 3 items lezen?

Lees direct verder tot en met 10 items per maand met een gratis Basis-profiel.

Gratis aanmelden
Wij waarderen uw privacy.
Wij en onze partners gebruiken technologie, zoals cookies, op onze website om advertenties te personalificeren en om verkeer te analyseren. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met ons Privacy & Cookiebeleid.