De 4 Werelden in Spijkenisse

10 vragen aan Wim van Egmond, voorzitter van de Technische Commisie van de VvE De 4 Werelden in Spijkenisse

Gepubliceerd: 23 december 2013

In deze editie stellen we tien vragen aan Wim van Egmond, voorzitter van de Technische Commissie van de VvE De 4 Werelden in Spijkenisse.

1. Kunt u het complex beschrijven waarin u woont?

Het appartementencomplex ligt direct aan de Oude Maas, een prachtige plek. Aan de Zuidzijde hebben we een activiteitendek met tennisbaan, petanquebaan, een plantenkas, speeltoestellen voor de kinderen, barbecues, mooie plantenbakken en vele zitjes. Onder het activiteitendek is het parkeerdek waar elke bewoner haar/zijn eigen parkeerplaats heeft. Er zijn 253 appartementen en 7 commerciële ruimten. Woningstichting Maasdelta bezit 100 appartementen en heeft daarmee dus een grote stem in de vergadering.

2. Wat zijn de bijzonderheden van dit complex?

Bijzonder is de grote open hal met veel glas en de aankleding door de Bewonerscommissie. Verder zijn er vijf liften op drie locaties. Echt bijzonder is het verwarmingssysteem, water van onze broninstallatie wordt tot op een diepte van 120 meter op een temperatuur gebracht van ongeveer 150C. Dit water wordt door de broninstallatie naar elk appartement verpompt. Elk appartement heeft zijn eigen warmtepomp voor de vloerverwarming of vloerkoeling en om de boiler van 150 liter naar 600C te brengen. Er wordt geen gas naar de appartementen gebracht, dus ook het koken moet elektrisch gebeuren.

3. Hoe loopt de VvE?

Naast dat de VvE wel erg veel inspanning vraagt, loop het allemaal erg goed. Er is een goed bestuur waar de Technische Commissie duidelijke afspraken mee heeft gemaakt over deling van verantwoordelijkheden en bevoegdheden.

4. Hoeveel uur besteedt u gemiddeld aan uw taak?

Dat is een gevoelig punt, want eigenlijk maken we het veel te gek. Het is veelal een normale werkweek met soms nog wat overuren dat in dit werk gaat zitten. Voor een groot deel wordt dit veroorzaakt op de moeizame oplevering, zo'n drie jaar geleden. Hierover moeten we nog steeds veel strijd voeren. Maar naast deze opleverperikelen blijft het intensief werk omdat het technisch beheer niet is uitbesteed maar in eigen beheer wordt gehouden.

5. Hebt u nog andere activiteiten naast uw functie in het bestuur?

Naast het werk voor de Technische Commissie ben ik ook vrijwilliger in een gevangenis. Ook besteed ik veel tijd aan het filmen en filmbewerking op de computer. Zo maak ik mijn eigen natuurfilmpjes.

6. Wat zijn de taken van uw VvE-bestuur?

Dit is eigenlijk een vraag voor de voorzitter van het bestuur, in elk geval al datgene wat in de wet is geregeld. Ons bestuur is nog maar kort geleden aangetreden en heeft voorlopig de handen vol om zich een beeld te vormen van alles wat op hen af komt.
Momenteel is het de voorbereiding van een Algemene Ledenvergadering.

7. Hoe hebt u het vak van VvE-bestuurder geleerd?

Het is eigenlijk een voortzetting van mijn werk, waar ik leiding mocht geven aan een elektrotechnische afdeling. Maar ook het vele ondernemingsraad werk heeft mij daar zeker bij geholpen.

8. Welke opdrachten verstrekt de VvE?

De opdrachten bestaan uit het afsluiten van onderhoudscontracten en aanbesteding van reparatie of vervangingswerkzaamheden. Bij de vele opleveringsperikelen worden ook met regelmaat deskundigen ingehuurd.

9. Hebt u contact met andere VvE's?

We hebben contacten gelegd met onze buren, het volgende appartementencomplex langs de Oude Maas, Rokade genaamd. Een derde is nog in aanbouw, ook daar zullen we mee in gesprek gaan.

10. Wat zijn uw tips aan andere VvE-besturen?

Van groot belang is de communicatie, blijf midden tussen de mensen staan.
Vertel hen welke plannen je hebt, en wat je hebt gedaan, wat de resultaten zijn. Sta open voor alle bewoners, voor hun wensen en ideeën. De Technische Commissie stuurt met regelmaat per e-mail technische informatiebulletins uit, voor hen die geen e-mail hebben wordt dit op de publicatieborden geplaatst. Hiermee geven wij informatie over alle bijzonderheden van het gebouw en de installaties daarin. Als wij bijvoorbeeld constateren dat batterijen in rookmelders of thermostaten slechter worden of gaan lekken, dan bevelen wij aan om deze te vervangen en bieden ook hulp aan mensen voor wie dit een probleem is. Deze vorm van communicatie wordt door de bewoners erg op prijs gesteld.

Guido van Loon - Appartement & Eigenaar

VvE Helpdesk Advies nodig voor uw VvE?

Raadpleeg onze VvE Helpdesk, een praktische vraagbaak en sparringpartner die uitkomst biedt bij uw VvE vraagstukken.

Reacties Laat een bericht achter
Log in met uw profiel

Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.

Inloggen
Leeslijst
Wilt u meer dan 3 items lezen?

Lees direct verder tot en met 10 items per maand met een gratis Basis-profiel.

Gratis aanmelden
Wij waarderen uw privacy.
Wij en onze partners gebruiken technologie, zoals cookies, op onze website om advertenties te personalificeren en om verkeer te analyseren. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met ons Privacy & Cookiebeleid.