Brandbeveiliging

Uiteraard is voorkomen beter dan genezen. Maar als er onverhoopt toch brand uitbreekt, dan is het fijn om goed voorbereid te zijn en blindelings te kunnen vertrouwen op rookmelders, noodverlichting, nooduitgangen, blusapparatuur en het vluchtplan.

Gepubliceerd: 14 juli 2015

- Peter Liebeek – salesmanager bij Nu Swift

Nu-Swift biedt een breed pakket aan producten en diensten dat u ontzorgt op het gebied van brandbeveiliging, noodevacuatie en BHV/EHBO .

- Edwin Mul – eigenaar van LESHolland

LESHolland produceert en levert een breed assortiment led-noodverlichting, led portiek/galerij verlichting en ledstraatverlichting.

Wat kan een VvE zelf doen op het gebied van brandveiligheid?

Peter Liebeek:”Om te beginnen is het handig dat je als VvE-bestuur weet wie je bewoners zijn. Zo zijn bij een calamiteit de leeftijd en met name de mobiliteit van de bewoners belangrijke factoren. Doordat mensen langer zelfstandig blijven wonen zien we ook bij VvE’s veel vergrijzing. Als je minder mobiel bent, is er een heel ander risico dan wanneer iedereen zichzelf prima kan redden. Een appartement betreft volgens het Bouwbesluit meestal een woonfunctie voor particulier eigendom . Volgens de overheid kunnen bij deze woonfuncties de bewoners zich nog zelfstandig of met behulp van mantelzorg redden, ook bij brand. Daarom zijn enkel voor zelfsluitende deuren en droge blusleidingen bindende veiligheidsvoorschriften vastgelegd. Zodra er een zorgetiket op geplakt wordt, gelden er ineens hele andere spelregels en wordt er vanuit de overheid een breed eisenpakket op het gebied van veiligheidsmaatregelen opgelegd. Voor particuliere VvE’s geldt dit dus niet, daar gelden geen extra voorschriften. Daarom is het belangrijk dat de VvE hier zelf actie onderneemt, ook vanuit het oogpunt van zorgplicht en een stuk aansprakelijkheid. Het bestuur moet zich aansprakelijk voelen voor de veiligheid van de mede-eigenaren en hier naar handelen.”

Vroegtijdige signalering redt levens. Goed werkende rookmelders zijn hierbij een must. Zowel in de appartementen zelf, als in de gemeenschappelijke ruimten. De rookmelders dienen jaarlijks schoongemaakt te worden en de batterij vervangen. Vervolgens is het belangrijk dat de bewoners goed en veilig met elkaar buiten kunnen komen. Hierbij is noodverlichting een absolute must.

Hoe zit dat eigenlijk met de noodverlichting, hoe werkt dat precies?

Edwin Mul: “Als we het hebben over noodverlichting binnen een appartementencomplex, dan heeft deze verlichting eigenlijk twee verschillende functies. Je hebt oriëntatienoodverlichting en vluchtwegaanduidingsverlichting. De eerste soort zorgt ervoor dat de vluchtroute zichtbaar wordt, maar ook dat niveauverschillen duidelijk zichtbaar zijn (traptredes). Deze verlichting hoeft niet permanent te branden. De sterkte van dit licht is 1 lux. Wanneer de stroom uitvalt, gaat de verlichting vrijwel direct aan en blijft vervolgens minimaal een uur branden. De tweede categorie zorgt ervoor dat men weet in welke richting met moet lopen om de nooduitgang te bereiken. Dit zijn de bekende groene lampen met vluchtwegaanduidingspictogram. Deze armaturen dienen permanent te branden en mogen niet uitgeschakeld worden.
Wat we vaak zien is dat het nogal eens mis gaat met het onderhoud van deze armaturen. De accu’s moeten na 4 jaar vervangen worden. Bij omgevingstemperaturen hoger dan 25 graden Celcius kan het zelfs zo zijn dat vervangen na 2 of 3 jaar al wenselijk is. De meest gangbare norm met betrekking tot noodverlichting is de NEN1838 uit het Bouwbesluit. Deze geeft aan waar de noodverlichting moet komen en waar deze aan moet voldoen.”

Tip:

Hou in een logboek bij wanneer en door wie het onderhoud gepleegd is en wat er precies is gedaan. Maak gebruik van NPC gecertificeerde onderhoudsbedrijven.

Liebeek: “Wat je als VvE eens zou kunnen doen om een beeld te hebben van hoeveel licht 1 lux is, is om alle verlichting uit te doen en waxinelichtjes op een meter afstand van elkaar te plaatsen. Dan heb je een beetje een beeld hoeveel licht de noodverlichting geeft als de stroom uitvalt.”

Mul: “De VvE is verantwoordelijk voor het onderhoud van de veiligheidsmiddelen die aanwezig zijn in het appartementencomplex en dus ook voor het onderhoud van de noodverlichting. Zo garandeer je een stuk veiligheid voor de eigenaren, maar dek je ook de bewijslast af. Gaat het onverhoopt fout, dan kan men aantonen dat alles goed onderhouden is en dat het daar niet aan heeft gelegen. ”
Liebeek vult aan: “De kosten van het onderhoud vallen reuze mee, uiteindelijk geldt ook dat onderhoud behoud is. Afhankelijk van de kwaliteit gaat de verlichting tussen de 12 en 20 jaar mee. Dit moet gewoon gebudgetteerd worden in het MJOP. Let er ook op dat de installateur garantie geeft op het product en het onderhoud. Als dit niet zo is, dan kun je jezelf nog eens achter de oren krabben of dit wel een goede partij is.”

Zijn brandoefeningen zinvol voor een VvE?

Liebeek: “Jazeker. Handig is om een vluchtplan op te stellen. Hierin wordt onder andere opgenomen wat de eigenaren moeten moet doen in geval van nood. En welke procedure te volgen bij het ontruimen van het complex. Wij kunnen hierbij eventueel adviseren en helpen om een handleiding te maken voor bijvoorbeeld een brandoefening. Dit is goed te combineren met de (brand)veiligheidscheck die we uitvoeren. Tijdens die check bezoeken we de VvE en doorlopen we het complex met iemand uit het bestuur. Tijdens dit bezoek beoordelen we de situatie, stellen gericht vragen en beantwoorden uiteraard ook vragen. De bevindingen na deze check bespreken we direct met het betreffende VvE bestuurslid. Wat we hierbij als extra service kunnen bieden, is advies met betrekking tot het opstellen en uitvoeren van het vluchtplan.”

Goed dus het inventariseren van de bewoners, rookmelders, noodverlichting en brandoefeningen en een vluchtplan zijn zaken waarin de VvE een actieve rol kan spelen. Is er nog meer?

“Los van op tijd gewaarschuwd worden en op tijd kunnen vluchten is er nog een aandachtspunt”, vervolgt Liebeek. “Elke brand begint klein. De eerste paar minuten zijn voor jezelf. In die tijd zou je erger kunnen voorkomen door zelf te blussen, maar dan moeten er wel blusmiddelen voor handen zijn. Elke bewoner kan zorgen dat hij of zij zelf een of meerdere brandblussers in de woning heeft. Daarnaast kan de VvE zorgdragen voor brandblussers op centrale goed bereikbare plekken. In grote complexen zijn vaak ook haspels aanwezig. Ook voor de blusmiddelen geldt dat ze periodiek gecontroleerd moeten worden!”

Maar hoe weet je hoe je moet blussen? Zijn daar cursussen voor?

Liebeek: “Nee voor zover ik weet worden er geen blus-curssen specifiek aangeboden aan VvE’s. De instructies staan op de blusser zelf. Echter bij veel bedrijven worden BHV-cursussen gedaan door het personeel. Vraag eens na of er bewoners zijn die zo’n cursus bedrijfsmatig gedaan hebben. Vaak hebben zij ook geoefend op het blussen. Deze bewoner kan wellicht ook helpen bij het opstellen van het vluchtplan.”

Blustips

Gebruik altijd de juiste blusmiddelen, niet alleen in verband met de effectiviteit van de bluspoging maar ook voor uw veiligheid:
- Gebruik nooit water op olie, vet, brandstoffen en electra;
- Gebruik water alleen op vaste stoffenbranden of om uitbreiding te voorkomen;
- Gebruik een vetblusser bij een frituurbrand, geen blusdeken;
- Gebruik een CO2 blusser bij branden waar elektra aanwezig is;
- Gebruik een schuimblusser bij een vaste stof- en vloeistofbrand binnen;
- Gebruik een poederblussers bij een buitenbrand;
Gebruik een blusdeken van minimaal 120 x 180 cm bij een kledingbrand

Aanbieding:

Nu-Swift biedt leden van Appartement & Eigenaar tot en met september de mogelijkheid om gratis een veiligheidscheckuit te laten voeren. Deze check is een risico-inventarisatie. De check duurt maximaal een uur. De VvE krijgt direct praktisch toepasbare en uitvoerbare tips en adviezen en de uitkomst van de check wordtuitvoerig besproken. Kijk op appartementeneigenaar.nl/nu-swift.

Tips vluchtplan

Een vluchtplan is een verzameling van afspraken wie wat doet in geval van brand. Punten die hierin meegenomen kunnen worden zijn:
- Taakverdeling.
- Zorgen dat vluchtroutes altijd vrij zijn.
- Mocht de vluchtroute onverhoopt geblokkeerd zijn, is er een tweede vluchtroute?
- Indien er geen tweede vluchtroute is, bepaal een vluchtkamer met balkon.
- Sluit tijdens de vlucht alle deuren achter je, dit vertraagt de brandt.
- Laaggelegen woningen of woningen dicht bij de begane grond kunnen eventueel een touwladder aanschaffen en op een goede plek bevestigen. Geef in het vluchtplan aan welke woningen een touwladder hebben.
- Op welke plaats verzamelen de bewoners zich buiten? Dit zodat er overzicht is wie in veiligheid is.
Oefen het vluchtplan regelmatig, zodat iedereen weet wat te doen in geval van nood.

Certificering en onderhoud; hoe en wat?

De armaturen dienen sowieso CE te zijn en moeten voldoen aan de EN 60598-2-22. Zolang ze hieraan voldoen kun je ze overal kopen.

Volgens het Bouwbesluit 2012 en de Arbowet dient de eigenaar/gebruiker aan de hand van algemene regels te beoordelen of de brandveiligheid is gewaarborgd. In het Bouwbesluit 2012 is verder vastgelegd dat jaarlijks de controle en onderhoud van de noodverlichting verplicht is. Wil men zeker weten dat dit goed gebeurt dan kan men dit uitbesteden bij hierin gespecialiseerde bedrijven. Mocht men dit zelf willen doen dan is het altijd raadzaam om eerst te informeren bij de instanties of dit toegelaten is. Een verzekering kan bijvoorbeeld (aanvullende) eisen stellen.

VvE Helpdesk Advies nodig voor uw VvE?

Raadpleeg onze VvE Helpdesk, een praktische vraagbaak en sparringpartner die uitkomst biedt bij uw VvE vraagstukken.

Reacties Laat een bericht achter
Log in met uw profiel

Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.

Inloggen
VHT2005
6 jaar geleden
Mijn vraag gaat over het volgende wij wonen in een wooncomplex met een gesloten galerij in deze lange gang zitten zgn. branddeuren die automatisch dicht zou gaan bij brand of rookontwikkelingen maar gezien dat sommige deuren defect zijn brand het "Groene led" wel met andere woorden de deur is goed maar de deur valt telkens gewoon dicht en staat nu vast met een hout klosje onder de deur omdat er scootmobielen er doorheen moeten. En als ik dit aankaart bij de verhuurder en overige bewoners met de melding als de automaat van de branddeur defect is moet ten alle tijden de deur gesloten te zijn dat de deur wordt vastgehouden met een hout klosje is niet de bedoeling de deur heeft dan geen enkele functie meer waar hij voor is bedoelt wordt er gezegd er zijn geen wettelijke bepalingen voor die deur en waar ik de wijsheid vandaan zou hebben...... Ook onze vluchtroute is belabberd te noemen wij wonen op de 11e etage maar alle balkons van de woningen grenzen aan elkaar maar behalve die van ons (hoekwoningen) en omdat de lift hier nog tussen zit wij hebben totaal geen enkele vluchtroute waar we heen kunnen dan wordt er glashard verteld gewoon in de woning blijven dat er hulp komt ??????
Sandra Bes
7 jaar geleden
In ons VvE complex zijn na de oplevering gedurende een periode van een aantal jaren opslagbergingen op de parkeerplaatsen aangebracht op kosten van de diverse eigenaren. Nu blijkt achteraf dat deze bergingen ivm de grootte van rookmelders moeten worden voorzien om aan de PvE van de brandmeldinstallatie te blijven voldoen. Ons is medegedeeld dat wij zelf deze kosten moeten voldoen (± € 600,00 p/park.plts). Zijn dit niet eerder kosten voor de VvE?
Leeslijst
Wilt u meer dan 3 items lezen?

Lees direct verder tot en met 10 items per maand met een gratis Basis-profiel.

Gratis aanmelden
Wij waarderen uw privacy.
Wij en onze partners gebruiken technologie, zoals cookies, op onze website om advertenties te personalificeren en om verkeer te analyseren. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met ons Privacy & Cookiebeleid.